Ciekawostki Historyczne

Największym postrachem Żydów ukrywających się przed Niemcami podczas II wojny światowej byli ludzie, którzy w zamian za pieniądze zajmowali się ich tropieniem i wydawaniem na pewną śmierć. W Berlinie najbardziej osławionym Greiferem („łapaczem”) wcale nie był fanatyczny nazista ani nawet Niemiec, lecz... Żydówka – Stella Kübler.

Stella Goldschlag – bo tak brzmiało jej panieńskie nazwisko – urodziła się 10  lipca 1922 r. w rodzinnie zasymilowanych berlińskich Żydów. Miała to szczęście, że natura obdarowała ją wybitnie „aryjskim” wyglądem. Była wysoką, szczupłą blondynką o niebieskich oczach, co w żadnym razie nie wskazywało na jej semickie korzenie. Jednak i ją w nazistowskich Niemczech dotknęły szykany związane z coraz bardziej restrykcyjnym prawem antyżydowskim.

Żydówka jak każda inna?

Początkowo historia Stelli nie różniła się niczym od losów tysięcy niemieckich Żydów zmuszonych do noszenia hańbiącej żółtej gwiazdy Dawida i niemal niewolniczej pracy dla dobra „tysiącletniej Rzeszy”. Stella znalazła zatrudnienie w jednej z berlińskich fabryk zbrojeniowych, a w 1940 r. wzięła ślub z muzykiem Manfredem Küblerem.

Stella zbiła małą fortunę skazując na Auschwitz lub zsyłkę do innych miejsc śmierci setki pobratymców. W obozie zagłady skończyli także jej rodzice...

Stella zbiła małą fortunę skazując na Auschwitz lub zsyłkę do innych miejsc śmierci setki pobratymców. W obozie zagłady skończyli także jej rodzice…

Sytuacja uległa zmianie w wyniku tak zwanej Fabrikaktion (akcja „fabryka”) z 27 lutego 1943 r., będącej ostateczną łapanką berlińskich Żydów. W jej wyniku – jak pisze w swej książce „Stolica Hitlera. Życie i śmierć w wojennym Berlinie” Roger Moorhouse – funkcjonariusze Gestapo i SS przeprowadzili naloty na wiele stołecznych zakładów przemysłowych i zatrzymali tamtejszych żydowskich robotników.

Co prawda Stelli i jej rodzinie udało się chwilowo uniknąć schwytania, jednak musieli oni rozpocząć życie w ukryciu i ciągłym strachu. Zostali tak zwanymi „U-Bootami”, określanymi również mianem „nurków” (Taucher).stella

Z początku wszystko układało się dobrze. „Aryjski” wygląd Stelli oraz „papiery” załatwione u świetnego fałszerza Guenthera Rogoffa, pozwalały spoglądać z optymizmem w przyszłość. Wszelako były to tylko pozory, bowiem Stella znalazła się na celowniku jednego z „łapaczy”. Zaowocowało to jej aresztowaniem 2 lipca 1943 r. Kilka tygodni później w łapy oprawców z Gestapo wpadli również jej rodzice (jej mąż już wiosną trafił do Auschwitz, skąd nigdy nie wrócił).

Zobacz również:

„Blond trutka”

Podczas przesłuchań poddano ją brutalnym torturom. Liczono przede wszystkim na to, że uda się z niej wyciągnąć informacje na temat miejsca pobytu Rogoffa. W tym wypadku gestapowcy jednak się przeliczyli; Stella po prostu nie wiedziała gdzie przebywa interesujący ich fałszerz. Jednocześnie dotkliwe bicie oraz dwie nieudane próby ucieczki w ostateczności ją złamały i zgodziła się na propozycję zostania „łapaczem”. Nie bez znaczenia była również obietnica, że dzięki współpracy z Gestapo Stella uratuje życie rodzicom.

 

Po tym jak gestapo już złamało Stellę Kübler stała się ona wzorowym łapaczem. Na zdjęciu z członkami swojej siatki zajmującej się tropieniem ukrywających się berlińskich Żydów (koloryzacja RK).

Po tym jak gestapo już złamało Stellę Kübler stała się ona wzorowym łapaczem. Na zdjęciu z członkami swojej siatki zajmującej się tropieniem ukrywających się berlińskich Żydów (koloryzacja RK).

Jak opowiada w swojej książce Roger Moorhouse: Stella szybko stała się wzorowym „łapaczem”. Funkcjonariusze byli już wcześniej pod wrażeniem jej pomysłowości […]. Kiedy już zaczęła dla nich pracować, absolutnie nie zawiodła – miała doskonałą pamięć do nazwisk, dat i adresów, a jej niewymuszona kokieteria stanowiła prawdziwą broń masowego rażenia.

Dzięki nieprzeciętnej „skuteczności” bardzo szybko zyskała sobie w środowisku berlińskich „nurków” miano „blond trutki”, stając się ich prawdziwym postrachem. Doszło do tego, że jej zdjęcie krążyło wśród zbiegów jako forma ostrzeżenia. Kiedy tylko wchodziła do jakiejś restauracji czy kawiarni, każdy Żyd rzucał się do ucieczki.

Podobno była w stanie w ciągu jednego weekendu schwytać nawet ponad 60 Żydów. Za każdego dostawała 200 marek. Dokładnej liczby jej ofiar zapewne już nigdy nie poznamy, ale szacuje się, że skazała na pewną śmierć od kilkuset do nawet kilku tysięcy osób!

Mimo przejawianej gorliwości Stelli nie udało się uratować rodziców, którzy trafili do Auschwitz, gdzie zginęli. Kobieta i tak pozostała aktywnym „łapaczem” do końca wojny. W 1945 roku została aresztowana przez Sowietów i skazana na 10 lat ciężkich robót.

Po zdobyciu przez Armię Czerwoną Berlina Stela Kübler wpadła w ręce sowietów, którzy skazali ją na 10 lat ciężkich robót. Na zdjęciu Stella Kübler podczas przesłuchania.

Po zdobyciu przez Armię Czerwoną Berlina Stela Kübler wpadła w ręce sowietów, którzy skazali ją na 10 lat ciężkich robót. Na zdjęciu Stella Kübler podczas przesłuchania.

Później wyszła jednak na wolność i tak naprawdę nigdy nie odpowiedziała za swoje zbrodnie. W 1994 roku popełniła samobójstwo  w wieku siedemdziesięciu dwóch lat. Czyżby to ciężar popełnionych czynów prześladował ja do ostatnich dni życia? Jeśli tak to dlaczego zabiła się dopiero po 50 latach?

Źródła:

  1. Roger Moorhouse, Stolica Hitlera. Życie i śmierć w wojennym Berlinie, Znak, 2011 (więcej informacji na stronie wydawcy).
  2. Diana Tovar, Stella: The Story of Stella Goldschlag (streszczenie).

KOMENTARZE (130)

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

B

niemiec to nie człowiek. Tyle w temacie.

    Anonim

    a ?? Polak to czlowiek ????[…] !!

    Komentarze nie są miejscem w którym obraża się innych użytkowników – Redakcja

      kaniakstb

      Polak to człowiek, a niemiec nie. Czytać nie umiesz?

        kaniakstb

        nie no żarcik. niezła suka z niej była…

      B Smialy

      Zgadzam sie. Ale, czy napisanie o wielu autorach komentarzy „matoly” jest obrazaniem, czy tylko stwierdzeniem faktu?

      Totalitaryzm

      Zastanów się, czy mianem człowieka możemy określić jednostki, które zabijały inne nacje w myśl chorego przyjętego przez nich i niczym nie uzasadnionego własnego bajdurzenia o wyższości rasy aryjskiej. Czy Twoim zdaniem humanitarnym jest masowe gazowanie ludzi, wyrywanie nieboszczykom złotych zębów, robienie rękawiczek z ludzkiej skóry i mydła z ludzkiego tłuszczu? Naród, który dopuścił się takich zbrodni na ludzkości powinien być po wsze czasy piętnowany, aby już nigdy więcej nie podnosił hardej głowy i nie powtarzał tego typu rzeczy. Osobiście znam trzy, no może cztery narody o zapędach totalitarnych, które oprócz tego, że dopuściły się zbrodni na ludzkości, dodatkowo teraz się tego wypierają. Na pewno i Ty znasz odpowiedź na pytanie, jakie to narody.

        Anonim

        >>>Ashke-nazi
        >>>Der Ewige Jude yt
        >>>szejk wyjasnia sprawy Ukrainy yt

        Prawda

        Ty sobie przeczytaj,co robili dzieciom banderowcy,jak jesteś taki wrażliwy i sprawiedliwy,bo o tym ani mru mru,gdyż taka jest poprawnosć polityczna.Starsi ludzi mówią tak:”Żydów musowo się „opłakuje”, innych zaś,nawet po o wiele większych bestialskich torturach-niekoniecznie,skoro sam nasz prezydent ucieka od tematu.Nie można uważać,że „naród niemiecki”mordował,skoro ukraińcy pomagali banderowcom i tak mówić wobec nich nie wolno.Teraz traktuje się ich lepiej w Polsce od Polaków,bo taki jest „odgórny prikaz” i nikt,np. ofiarami z Wołynia nie chce się zbytnio przejmować.W obozach,kapo to byli żydzi.Poza tym,był spisek syjonistów,walczących o powstanie Izraela tylko dla żydów na ziemiach Palestyny z hitkerowcami(syjonistą był np.Himmler,Einstein ze swoją władzą nad bombą.atomową).Byli też profesorowie wykształceni w Niemczech nacji żydowskiej,którzy dokonali wiele eksperymentów medycznych w obozach na kobietach pochodzenia żydówskiego.Zbadać należałoby dokladniej,kto miał niemieckie nazwisko i działał na konto Niemców,a był żydem.Nie ma „wybranego narodu”,rownież żydowskiego,choć sobie tak pomarzono w Biblii ST ,mając przez wieki tylko ją,zamiast ziemi.Popatrzeć powinno się też na to,co teraz żydzi robią z Palestyńczykami,jeśli chcą być tacy idealni dla wszystkich bez wyjątku i co zamierzają zrobić z całym światem.Czy nie zamierzają mścić.się”oko za oko,ząb za ząb”,nszcząc w odwecie i osiagając ogrom władzy?Taka postawa jest obca chrześcijanom.”To tyle mówili starsi lub mówią jeszcze żyjący świadkowie,na śmierć których czekają wszyscy kreujący „nową historię świata”.Żyd,jako wyznawca piszemy małą literą.Ukraina powstała,ale granic ponoć w ONZ nie zatwierdzono?

    Nasz publicysta | Autor publikacji | Rafał Kuzak

    W takim razie kim jest Niemiec? Nie można generalizować, ponieważ to zawsze kończy się źle.

      b

      Zgadzam się, jak można oceniać człowieka przez pryzmat innej osoby, tutaj z przeszłości?

      Hermann

      Tutaj nie chodzi o jednostkę, a naród jako taki. Niemcy są źli do szpiku i poprzez swoją karność zawsze będą słuchali elity, czy też polityków. Cokolwiek im narzucą. Oni zaś ciągle, nawet teraz wmawiają im, że są lepsi od innych i mają większe prawa niż inni…bo im się należy. Oni muszą być najlepsi, muszą najwięcej zarobić, bez względu na koszty i metody, patrz afera spalinowa, elektrownie węglowe, badania wpływu spali, etc…tego jest cała masa. Inżynieria finansowa w DB…

        Anonim

        A czy dziś między nami nie ma takich ludzi ?

        Anonim

        Goethe? Shiller? oni też? nie generalizujmy …

        Prawda

        W wielu dziedzinach,to prawda,Niemcy i też Słowianie(aryjczycy)są lepsi od innych.Np.Bach,Haendel,Weber,Mozart(Austria-korzenie niemieckie),Schubert,Wagner,Goethe,Braun(statki kosmiczne dla USA),gotyk,Mercedes,Tesla,Chopin,itd.

      Brumby

      Jednak dzsiejsi Niemcy bardzo chetnie generalizuja opinie o nas Polakach (ze pijacy i zlodzieje), chociaz to oni chleja na umor -Oktoberfest i przez dlugi czas automaty na piwo w kazdej bawarskiej fabryce.A nakradli tyle, w czasie wojny, ze te auta skradzione u nich to nawet nie promil ich lupow. Znam ich i wiem, ze jako nacja nie podlegaja zmianom charakterow.

        Anonim

        Ciekawa dyskusja

      Anonim

      Obrażając innych ludzi z powodu ich pochodzenia, robimy to samo co Hitler.

    Yadi Schatz-Sosnowski

    Wojne sprowokowali i finansowali Zydzi, cala elita nazis byla zydowska..wlacznie z Hitlerem.-marionetka Rothschildöw… ZIONAZIS.

      Wawa

      Proszę wybaczyć ale żyd piszemy małą literą, podobnie jak chrześcijanin np. Co innego Izraelita czy Polak.

        Zoltan

        Tak, ale z małej litery tylko w odniesieniu do wyznania – żyd, muzułmanin, chrześcijanin, buddysta…
        Podając narodowość ZAWWSZE Z DUŻEJ LITERY – Żyd, Niemiec, Hiszpan…

        Anonim

        Jaka jest różnica pomiędzy Żydem , a Izraelitą.

        margreth

        Wowo
        a jak powinnam napisac
        POCALIJ MNIE W D?

      Anonim

      Zgadza się

        Justyna

        Żyd to nie narodowość, tym bardziej przy nieistnieniu kraju „Żydowskiego”. Żyd to co najwyżej przynależność etniczna.

        Anonim

        SPRAWA PODSTAWOWA
        O jakim zydzie tu mowa ?
        Moze,czas juz najwyzszy-zeby zaczac ich odrozniac…skoro juz na 100% zostalo to udowodnione na pdst.badan DNA ,ze ci panujacy nad swiatem-sa tylko tymi farbowanymi,ktorzy nie Maja zupelnie nic wspolnego z pokoleniem Izraela.Obrazacie tylko Pana Boga-taka niewiedza,poniewaz ci-dzisiejsi (92-95%)nie sa zadnym NARODEM WYBRANYM.
        Przywedrowali do Europy nie z Izraela-tylko z Azji Srodkowej i nie jako Hebrajczycy-tylko ludy poganskie UGROFINSKIE(mongolsko tatarsko,tureckie).Ich jezykiem nie jest zaden Hebrajski-tylko Jidysz(mieszanina:staro-germanska,turecko mongolsko slowianska-poprzetykana wyrazami hebrajskimi,ktorych jest w nim najmniej)
        Najpierw osiedlili sie na ziemiach dzisiejszej ukrainy,ktore okupowali tak jak dzisiejsza palestyne.Zciagali tak wysoki harach,ze urosli w wielka potege i zalozyli tam swoje mocarstwo-panstwo,ktore nazwali CHAZARIA-ze stilica ITIL.
        To w 730r. ich wladca CHAN-BULAN, zmienil ich wiare w boga Falusa(siusiaka-ktorego czcza do dzisiaj) i wprowadzil JUDAIZM-RABINISTACZNY;poniewaz bycie narodem wybranym,ktory zapanuje nad swiatem-wydalo mu sie bardziej atrakcyjne-i od zarzadzil obrzezanie,ktore bylo od wtedy obowiazkowe.
        Poniewaz nie pochodza z Izraela nie moga byc Semitami (Sem byl synem Noego)
        ZADEN ANTASEMITYZM – ktory Polacy dali sobie tak wcisnac-NIE WCHODZI WOGLE W GRE.

        Nie sa tez zadnymi bracmi w „WIERZE”,poniewaz judaizm rabinistyczny powstal z TALMUDU i nie ma nic wspolnego z naszym STARYM TESTAMENTEM,ktory z talmudem nie ma nic wspolnego.
        Nasz Stary Testamend tzw.TORA, zawiera to co w talmudzie zostalo wykreslone:nasze ksiegi i prorokow szczegolnie tych,ktorzy jest mowa o naszym Panu Jezusie-jako o Mesjaszu.

        Nie sa tez bracmi „starszymi”,poniewaz TALMUD powstal miedzy ll a lV wiekiem po Chrystusie.

        Udowodnil to juz rowniez Izraelski histiryk z Tel-Awiw prof.Shlomo Sand w swojej ksiazce pt.,,Dlaczego przestalem byc Zydem.”
        Warto tez wpisac w Googla :ks.Kneblewski”Czy Pan Jezus i Matka Boska byli Zydami?”

        Nie mogl tego sprawdzic Polski krol Kazimierz Wielki i kierowany litoscia zciagnal ich do Polski setkitysiace jako STARSZYCH BRACI W WIERZE z wszystkich innych panstw,z ktorych chetnie uciekali.
        Za wszczynanie klutni i bojek-byki znienawidzeni u wszystkich.Wszedzie gdzie sie pojawili-zawsze cos ginelo-najwiecej dzieci.Ludzie Bali sie ich smiertelnie.
        Tymczasem w Polsce czuli sie jak u siebie,nie tylko nie wolno bylo” przesladowac”- czy cokolwiek innego,bowiem grozila zato kara-wlacznie do kary smierci.Traktowani byli lepiej od samych Polakow i mieli takie przywileje(niski podatek,swobodne przemieszczanie…)jakie Polacy nigdy nie mieli.NAWET TERAZ .
        Za ponad 800-lat goscinnosci w Polsce w ramach wdziecznosci zafundowali Polakom najpierw POTOP SZWEDZKI I ROZBIORY…poniewaz tak im sie w Polsce spodobala,ze zapragneli ja na wlasnosc.Przeroznymi metodami miala na ziemiach Polskich powstac JUDEOPOLONIA-czyli kraina im obiecana-jako narodowi wybranemu.
        Francuzom zafundowali ich REWOLUCJE, a niemcom ROZLAM W ICH KOSCIELE-i wojny z tym zwiazane(wojna 30-letnia)na ktorych zawsze sie bogacili..Nawet Martin Lurher nazywal sie inaczej-RYSZARD MOZGOL.
        Europa im zawdziecza KOMUNIZM :Karol Marx byl zydem i nazwal sie Kissel Mordechaj,Engels byl zydem-ur.w Bremen,Zyd Karol Kautzky nazywal sie Kraus i wszyscy inni:Lassalee,Bermstein,Lastrow,Hirsz,leonid,Wirdszauer,Babe,szac i wiele innych-wszyscy oni byli zydami.
        Sfinansowali tez dwie wojny swiatowe -na ktorych zrobili najwiekszy swoj interes i robia go nadal do dzisiaj.
        Prof.Norman Finkelstein-zyd amerykanskiego pochodzenia[SALAM SHALOM]powiedzial,ze najwiecej zarabiaja na HOLOCAUST.Niemieccy pisarze przetlumaczyli jego naglowek „HOLOCAUS-Industrie:Wird jüdisches Leid ausgenutzt-ZeitenSchrift.”

        Warto tez dodac,ze wczesniej zmienili wiare na KABALE(Xl-Xllw.)
        Jest to religia okultystyczna-pelna zaklec,wrozbiarstwa i czarnej/bialej magii w ktorej czci sie szatana-nazywaja go”budowniczy tego swiata”.Dlatego wyrzekajac sie Boga-sprzeniewierzyli sie Mu i automatycznie stali sie ZLYMI LUDZMI-WROGAMI LUDZKOSCI-o czym nie maja najmniejszego pojecia.
        Omamieni przez szatana-Lucyfrra,mysla,ze teraz sami sa Bogami.Dlatego Kosciol Katolicki modli sie za nich nieustannie.
        Wprowadzili w swiecie TAKI CHAOS;ze nie ma juz odwrotu.

        Jezeli Polska sie nie opamieta i nie nawroci…
        Jezeli nie doprowadzi do INTRONIZACJI CHRYSTUSA KROLA W SWOIM NARODZIE
        nie tylko nie przetrwa-jako narod,ale przepadnie na zawsze.
        Nie tylko nie bedzie sie zupelnie liczyc,ale tez stanie sie kozlem ofiarnym dla innych narodow,na ktorych bedzie musiala ciezko pracowac.

        Propaganda juz trwa jak oznajmil swiatu Donald Tusk swoje slynne „POLSKOSC TO NIENORMALNOSC”-jako premier Polski.
        Tymczasem Polacy zamiast sie opamietac-dalej zabiegaja o wzgledy swojego najwiekszego wroga.
        Nie tylko sie nie nawracaja-majac wszystko GDZIES,dalej przyjmuja z zachodu wszystko-nawet to co juz dawno sie nie sprawdzilo i zbrzydlo,ze wymiotowac sie chce na samo wspomnienie.
        Nie Polakom,ktorzy postanowili byc bardziej zachodni od samych zachodnich.
        Ci nie tylko przyjmuja to z otwartymi ramionami drzwiami i oknami,ale tez czesto na kolanach.

        Czy obchoda dzisiaj jakiegos Polaka slowa P.Jezusa do sw.Faustyny:
        ,,TEN LAND SZCZEGOLNIE UMILOWALEM , JEZELI BEDZIE MI WIERNY
        WYWYZSZE GO PONAD INNE !”

        margreth

        gienek z Powiśla

        rzyd to profesja, izraelita to obywatelswo

      Dream set

      Masz rację. Szkoda, ze mało ludzi jest tego swiadoma.

        polakmały

        To prawda a najgorsze są te farbowane lisy jak Kaczyński vel Kalksztejn i Maciarewicz vel Singer, nawet Ojca Tadeusza udało się im zwieźć. Polacy muszą się opamiętać.

        Mieczem Sławny

        Masz wielka wiedze na temat tego pokretnego ludu Dziekuje za swietnie napisany komentarz

      berlibgo2

      Mam podobną opinię. Prawie wszystkie zamieszki na świecie są dziełem Żydów Rewolucje we Francji, Hiszpanii i Rosji były dzielę Żydów. Smutne, że inne narody dają się tak omamić przez finansjerę Żydowską.

    tarwidemb

    —–
    …Rzadziciele…

    Rza,dziciele od dziejo’w zarania
    doszli do zgodnego przekonannia
    z’e najlepiej jest miec’ Z’yda.

    Miec’ Z’yda we wlasnej wladzy
    dobrowolnie lub pod przymusem
    branego, by nastepnie winic’ jego.

    Winic’ jego za zlo co nastalo
    tylko dlatego z’e wykonywal
    polecenia dobrodzieja swego.

    Autor Janwid. June,14/2014

      Anonim

      Idiotów takich jak ty nie brakuje…Stella była nadgorliwa i zdradziecka

      margreth

      Z CIEBIE ALE TO MOCAREK PRAWDZIWY !
      moze najpierw poczytaj cos madrego-szczegolnie warto,gdy nie robi sie tego nigdy.

      Wpisz sobie w gooelka:(jezeli nie boisz sie tego i masz wystarczajaca duzo odwagi)
      -„Obrazanie Chrzescijan przez Zydow.”
      -„Was Polakow nie bedzie,czyli planowana eksterminacja Polakow przez narod zydowski.”
      -„Telefon Zydowki do Radia Maryja.”
      -,,Czy Pan Jezus i Matka Boska byli Zydami?-ks.Kneblewski”
      -Kilkuset mordercow rzadzi Polska-wywiad z Wojciechem Sumlinskim w NY
      -,,Ofiara Auschwitz mowi prawde o Auschwitz.”
      -Stanislaw Krajski,,Masoneria i spoleczne panowania Chrystusa Krola.”
      -„Ortodoksyjni Zydzi szokujace ! Posluchaj.”
      -„Prof.Robert Nowak”Przemilczane zbrodnie” Zydow na Polakach.
      -Ks.Natanek. Zyjemy w czasach Apokalipsy.”

      Moze tez warto sie dowiedziec-jak Donald Tusk zrobil kariere i doszedl do wladzy?
      by zadac sobie pytanie:jakie fakultety ma Martin Schulz?

      -Donald Tusk w programie „Szansa na sukces.”´
      -Judeopolonia,Zydzi z NKWD po ll W.S.w Polsce.
      -„4 Rzeczpospolita-Max Kolonko.”
      -„Weszli z krzyzami do muzulmanskiej dzielnicy w Luton(Wlk.Brytania)”
      -„zydowska masoneria wspiera finansowo masowa imigracje do Europy.”
      -„Neue Fachkrefte für die Autoindustrie…”(czyli o nowej sile roboczej w niemczech)

      DOBRZE JEST SPRAWDZAC SWOJE WLASNE INFORMACJE.

      NIE DOBRZE JEST WCIAZ WCINAC TA SAMA STRAWE
      WCIAZ Z TEGO SAMEGO WIADRA.

      JAK POWIEDZIAL KIEDYS O POLAKACH AMERYKANSKI ZYD POLSKIEGO POCHODZENIA
      PROF.NORMAN FINKELSTEIN
      Opublikowano w wydarzeniach Polonia Christiana 24.04.2015r.

      Skrytykowal wycieczki Izraelskich dzieci do Polski w celach propagandowych i Polakow,ze zachowuja sie w GODNY POZALAWANIA SPOSOB !
      W wywiadzie „Historia do Rzeczy”powiedzial do polakow
      „Nie macie nawet tyle pewnosci siebie i poczucia wlasnej wartosci,by powiedziec „izraelowi”:,,ZABIERAJCIE SIE Z NASZEGO KRAJU I WSADZCIE TE SWOJE WYCIECZKI GDZIES.”
      Jezeli ktos na waszej ziemi prowadzi dzialalnosc,ktorej celem jest wywolywanie nienawisci,to nie powinniscie sie na to godzic.

      -„Ewa Kurek w klubie Ronina”Polacy i Zydzi Problem z historia.”10.11.2015
      Przez pierwsze trzy lata wojny w Polsce-zydzi nie brali w nich zadnego udzialu.Wczesniej tak kolaborowali z Polskim okupantem,ze byli po przeciwnej stronie barierki.
      Przez te trzy lata nie ma zadnego Polaka,ktory zawdzieczalby zycie Polskiemu Zydowi-pomimo,ze Zydom nie grozila za to kara smierci.
      Tymczasem jest cala masa udokumentowanych dowodow,ze Polacy podczas wojny uratowali od zaglady ok.100.000 do 150.000 Zydow.Pomimo,ze za najmniejsza pomoc zydowi grozila za to kara smierci.Przyplacilo to zyciem od kilku do kilkunastutysiecy Polakow.
      Mowienie dzisiaj „ZE POLACY ZA MALO ZROBILI DLA ZYDOW” jak twierdza sami zydzi-tak jakby chcieli przez to powiedziec,ze za malo Polakow stracilo zycie-za ukrywanie zyda.-

      Jeszcze gorsze jest wprowadzanie falszywych informacji-tak jak to robi wielu zydow np.Prof.Zbikowski twierdzac,ze to wlasnie z rak polakow zginelo ok.100.000-150.000 Zydow(nie majac na to zupelnie zadnych dowodow)
      Cyfra tez nie jest zupelnie przypadkowa,bowiem tak wlasnie wprowadza sie DEZINFORMACJE.
      Postawil na GLUPIEGO POLAKA ,wiedzac doskonale,ze ten tego nie sprawdzi-bo jest za leniwy machnie tylko reka twierdzac” ZE WSZYSCY KLAMIA !”

      I O TO TUTAJ CHODZI!

      Jezeli Polacy sie nie opamietaja w pore i nie zaczna samodzielnie myslac,
      to nie dlugo beda musieli placic Zydom nie tylko za nieistniejacy antysemityzm,ale
      za wszystko co tylko przyjdzie im do glowy – wdodatku w dolarach.

      Zeby to wogle moglo byc mozliwe,to powinni najpierw wyrzucic swoj telewizor,
      poniewaz caly czas stoi tam-gdzie powinna byc glowa.

      Wiemy jak bardzo trudna jest to w Polsce sprawa,poniewaz sami mamy „takich”zainfekowanych TVNem i wyborcza polskich-krewnych.
      Maz probowal…bez zadnych rezultatow.
      Gdy tylko cos powie,to jak nie ujadaja na niego,to ciagla warcza.Predzej beda go grysc,pluc i kopac-
      jak dadza sie przekonac,ze w TVN nie podaja prawdziwe wiadomosci-tylko te,ktore warto Polakowi podawac.
      A ze sa tak przemyslane i podane- jak Polacy to najbardziej lubia,(podobno kreci ich w nieskonczonosc)
      dlatego beda go tak dziobac juz zawsze-w obawie,ze to WIELKIE DOBRO im odbierze.

        Noa

        Idź pluć swoim jadem gdzie indziej

        Anonim

        Antysemityzm nie istnieje, a z Ciebie to prawdziwy katolik.
        Dawno się tak nie umawiam. Dotąd myślałam, że Polacy są leniwi, niedouczeni, zakompleksieni… Dziś widzę, że są zwyczajnie głupi. Jesteś tego żywym dowodem.
        Spiskowa teoria – dzięki takim, jak ty, Hitler mógł pozwolić sobie na wywołanie wojny.
        Żal mi ciebie.

        Anonim

        Doskonały komentarz!

        Mieczysław W. Juszczyk

        Żyd to uosobienie niegodziwości i zła wszelakiego!! Popatrzcie ilu w otoczeniu już wypełnia te znamiona!! Wieloletnia indoktrynacja poprzewracała mózgi nie tylko komusze!!!

        Kasandra Wera

        Margreth !
        Chylę czoło przed tak wnikliwą i przekrojową analizą !

      Anonim

      Pytanie do Ciebie, a szczególnie przedmówcy, którego wprost zapytać nie mogę: jakie prochy bierzesz? Też chciałabym czasami tak ześwirować. :-)

        Anonim

        Pytanie o prochy dla świrów chciałam zadać gościowi pod nazwą Anonim, który dodał komentarz 17. 02 o g.17.55.
        Nowe doświadczenie – pierwszy raz spotykam prawdziwego świra.
        Dzięki za nie.

    Zimam

    Ona była żydówką a nie niemką.

    Anonim

    Popełniła samobójstwo hehe pewnie ktoś jej popełnił samobójstwo, wrogów jej nie brakowało

      Anonim

      nie chciala na starosc byc obslugiwana przez niemiecki personel albo co gorsza polski w Niemczech… bylaby bezbronna wobec ich poczynan i napewno liczyla sie z zemsta !!! nieprawdaz :) wiec zadni wrogowie…. wlasny pomyslunek poprostu ….

    Anonim

    Biedny pan jest….

    Andrzej Kuprowski

    Dlaczego ona nie ma pomnika w Berlinie?

    anonim

    Przeczytaj sobie „Złote żniwa” to ci zaraz przejdzie. Zobaczysz co Polacy robili z żydami podczas wojny.

    margreth

    B napisal 24.10.2011
    ,,niemiec to nie czlowiek.”
    NAPISAC TAK MOZE TYLKO ZWIERZE, KTORE SADZI PO SOBIE !”
    Tyle w temacie

    ,,NIEWYSTARCZY SIE URODZIC CZLOWIEKIEM, TRZEBA NIM JESZCZE BYC!”
    Ks.Kard.Stefan Wyszynski

    Dlatego taki wpis jest niczym innym jak tylko przyznaniem sie do winy!
    Nie wstarczy kogos obrzucic wlasnym blotem, zeby sie wybielic, byc czystym i uchodzic za swietego!
    ZNAMY TO JUZ Z KATYNIA I NIETYLKO ! ! ! !

    Smutna

    Pamiętaj że jesteśmy tylko ludźmi.

    Polak

    Jaki Niemiec ? To żydówa była,tylko Żydzi są do tego zdolni…

Nasz publicysta | Kamil Janicki

A jak to się ma w ogóle do tematu, jeśli jego bohaterką jest Żydówka wydająca Żydów?

    Ryszard z Karpacza

    To wszystko jest straszne…moi dziadkowie narażali życie całej naszej rodziny przechowując i ratując żydów…a oni sami sobie gotowali piekło….to nie mieści się w głowie…

      agniesiat

      oni sami? bo podany kest przyklad jednej z pan? To rownie dobrze mozna powiedziec, ze moi dziadkowie ryzykowali zycie, bo walczyli o wolna Polsle, a Polacy wpolpracowali z Niemcami… W koncu sporo Polakow zglosilo sie jako volksdeutsche. I co? Mam powiedziec – ” w glowie sie nie miesci”? Ja zlamali torturami i obietnica uratowanie rodzicow, Innych necily korzysci finansowe, czy mozliwosc przynaleznosci do rasy panow. Co nie zmienia fakty, ze Zydzi i Slowianie byli mordowani.

    Smutna

    Moim zdaniem nie znała własnej rodziny i tyle a wydać ich nie wydawała tylko próbowała przetrwać. Tak jak w niektórych filmach są szpiedzy. Zrozumcie ludzie wiara jest tu nie ważna ważne jest podejście dla własnej rodziny i bliskich. Nie wiem czy to ktoś zrozumie ale życie w zgodzie i bez wojen jest najważniejsze.

Poznaniak

A te 10 lat ciężkich robót to nie kara? Dwa razy za jedno się nie idzie siedzieć, to raz. Dwa, że poszła na współpracę po torturach. Ale co tam.

    Nasz publicysta | Kamil Janicki

    Dziesięć lat za wydanie na śmierć setek lub tysięcy ludzi? Czy to jest kara współmierna do winy?

      Wojciech Jedrzejek

      To czemu dostała tylko 10 lat ? A może wzięli pod uwagę jej torturowanie i załamanie się ? A w ogóle nie powinno się sądzić człowieka 2 razy za to samo !!!

      chłopka z Warmii

      według prawa żydowskiego mogła wydać nawet i miliony ludzi na śmierć a byłaby niewinna , bo wg żydowskiego prawa dla ratowania życia to robiła , a taki żyd jest wówczas niewinny ……Żydzi w Polsce także to robili…. przypomina mi się ,że także ci z getta wskazali Niemcom zasymilowanych Żydów , którzy nie przenieśli się do getta aby zmuszono ich do przeniesienie się do getta po prostu wydano ich Niemcom …przypomina mi się też oburzona i napastliwa wypowiedź dziennikarza amerykańskiego żydowskiego pochodzenia , gdy premier Morawiecki w Monachium powiedział,że Żydzi Żydów też wydawali ….

      anonim

      Ci łapacze to byli po prostu łowcami głów. Łapali, dostawali kasę i już ich nie interesowało, co się działo z poszukiwanym. To była, jest i będzie zwykła praca. A jak komuś się to nie podoba, niech zacznie strzelać do łowców głów z przekonaniem, że to nie są policjanci ani sędziowie tylko porywacze, a sprawę w sądzie za zastrzelenie takiego wygra, wystarczy powiedzieć że celowano w niego z broni i chciano porwać. Najważniejszym prawem jest prawo bronienia siebie i bliskich.

    Seszip

    Tak czy tak była na przegranej pozycji ale przynajmniej mogła próbować uciec. Być może gdyby nie miała rodziców nie byłaby łapaczem.To że po torturach zgodziła się być łapaczem w niczym jej nie usprawiedliwia.

    Smutna

    Możliwe.

niepolak

zyd zydowi wilkiem :)

    paweł

    Żyd żydowi żydem.

Nasz publicysta | Redakcja

Komentarze do artykułu z Facebooka (z „powiązanych materiałów” – oczywiście wyłącznie komentarze publiczne):

Anna Jóźwik: Siedzę, piję kawę i na pewno chciałoby się osądzić. Ale kto z nas wie jak zachowałby się wtedy podczas tortur i z nadzieją na uratowanie życia rodziców? Moja rodzina (Mama i jej Brat) są Sprawiedliwym wśród Narodów Świata. Zawsze ogromnie ich za to podziwiałam (oboje już nie żyją) i jestem z Nich bardzo dumna. Ale nie podejmę się oceny:)

Dorota Majewska:
Tak,już dawno do tego doszłam.Masz rację Anno.

Kamila Grazyna Gwiazda: to sa straszne dzieje,ciezko jest osadzac..nic nie jest tylko czarne i tylko biale.

Elżbieta Wspaniała: Lubie ciekawostki historyczne ,niech nie zwiedzie Was ta buźka blondyneczki…:-((

Elżbieta Wspaniała: Najgorsi są właśnie tacy ludzie -domownicy ..którzy dla pieniędzy i własnej wygody potrafią robić rzeczy okrutne ..:-(((

    gregson

    Pani Kamilo. Ciężko nam jest to osądzić lecz Żydzi nas sądzą i sądzić będą bo dla nich jest tylko czarne i białe.

      Wojciech Jedrzejek

      Wszyscy oni ? Czemu ludzie generalizujecie i jak Stalin obarczacie innych odpowiedzialnością zbiorową ?

Nasz publicysta | Redakcja

Wybrane komentarze do artykułu z serwisu Wykop.pl (http://www.wykop.pl/link/921611/wydala-na-smierc-setki-zydow-wziela-za-to-pieniadze/):

karmelkowa:
wykop
Nigdy o niej nie slyszałam.
Robiła to bo zaufała im, że uwolnią jej krewnych….

histeryk_13:
@karmelkowa: Pewnie na początku, ale z tego co zrozumiałem to potem mimo wiedzy o śmierci rodziców nie zaprzestała tego procederu.

karmelkowa:
@histeryk_13: no właśnie nie przestała ;( ciężko ocenić co ją pchnęło, by dalej to robić? Może chciała chronić siebie?

iryss:
@karmelkowa: nędzna to wymówkach w naszych polskich oczach

Daronk:
@karmelkowa: No jakby mnie torturowano, to nie wiem, czy miałbym odwagę się zabić lub ginąć w męczarniach.

pentacz:
@Daronk: czytałem gdzieś relację (chyba w pierwszej książce Svena Hassela), że o tych znoszących tortury itp to bajki są – w prawdziwym życiu nikt lub 99,99% ich nie znosi i mówią co tylko są w stanie żeby dali spokój. Tutaj kwestia co kto zrobi później jak już jest 'na wolności’, z reguły pewnie ludzie uciekali, jakoś się wykręcali lub kapowali niezbędne minimum na przeżycie.

bodziobl:
@karmelkowa: W generalnej guberni ukrywanie żydów również było karane śmiercią . Jednak były rodziny
polskie które ukrywały ,stawiając świadomie życie swoje i bliskich w zastaw losowi
Mówienie że Stella wydała na śmierć tyle osób bo bała się o własne życie wydaje się ironiczne

histeryk_13:
Można powiedzieć, że była zabójczo „skuteczna”. Wydała na śmierć „od kilkuset do nawet kilku tysięcy osób!”. Jestem ciekaw dlaczego niektórzy mówią tyle o Polakach wydających Żydów, a o niej ani słowa?

WolnyElektron:
a Salomon Morel? Żyd uratowany przez Polaków po wojnie został komendantem obozu Zgoda w Świetochłowicach gdzie zgineło ok.1900 osób?
Takich przypadków gdzie Żydzi mordowali jest sporo tylko ze wzgledu na poprawność polityczną i interes finansowy (odszkodowania) nie nadłasnia sie.

jrs2:
@WolnyElektron: no bez jaj, o Morelu to nawet w GW pojawiały się długie artykuły. I nie, nie wybielali go tam.

dm101:
Wolelibyście być dezerterem, czy skończyć od kuli w łeb w wieku 15 lat wiedząc, że po wojnie resztę życia spędzicie ze swoją miłością? Przyjmijmy, że po śmierci nie ma nic.

Kaczypawlak:
@dm101: Jak zdezerterujesz to nie masz pewności i tak czy przeżyjesz. Ucieczka nic Ci nie da, jak wroga armia wygra i potem będzie Cię ścigać za rasę (chociażby naziści) czy status społeczny (komuchy), przedtem jeszcze będą Ciebie pewnie poniżać a i tak masz szansę skończyć w rowie. Więc śmierć jakby nie było. A co do kobiety, to one są zmienne i wcale bym nie był pewny czy nawet w najlepszym przypadku „żylibyście długo i szczęśliwie”.

iryss:
@dm101: dla ludzi pokroju czy też typu „normalny” alternatywy żadnej tu nie ma. Pytanie „jak to się stało, że przeżyłeś”? człowieka normalnego z nieczystym sumieniem załatwia. Liczyć na litość wroga który Cię torturuje? No chba, że jesteś w stanie przyjąć, ze torturują cię bo to Ty jesteś zły i jak tylko przestaniesz być zły to oni przestaną. pokarzą Ci noiwe dobro :)
morał? Rodzice zamordowani, nikt jej nie tknął- i to mój drogi zakrawa na normalność- sama się wykończyła. jak Judasz pierwowzór zła tego właśnie formatu

Lukas77986:
@Tedohadoer: Łatwo ci mówić bo ci jeszcze nikt nie przystawiał pistoletu do skroni.

Aria

Wg mnie ciężko wymierzyć odpowiednią karę za takie czyny. Ciekawe jak większość z nas, ludzi żyjących w wygodnym świecie, zachowałoby się podczas wojny gdzie a) jest wojna, co samo w sobie niszczy psychikę (trupy, bombardowania, głód) b) jest się pod ciągłą obserwacją, później oficjalną nagonką c) żyje się w wiecznym strachu o swoje życie tylko z powodu pochodzenia. Myślę, że takiej gamy „przeżyć” nie dostarcza dzisiejszy świat, i dlatego właśnie powinniśmy wstrzymywać się od oceny ludzi , którzy oprócz powyższego zostali poddani zastraszeniu i torturom. Ta kobieta widziała los żydowskich rodzin, co robią z nimi gestapowcy. Chciała ochronić swoją rodzinę, co może być naiwną motywacją, ale życie nie jest opowieścią z morałem, nei widzi się odrazu konsekwencji swoich działań. Uważam, że ludzie z góry zakładający, że była diabłem wcielonym, powinni przestać oglądać Czas Honoru i tym podobne „dzieła” a wybrac się na korepetycje do babć i dziadków. Ja z nich zapamiętam a zawsze jedno- to nei ludzie są źli, to okoliczności sprawiają, że człowiek robi rzeczy, po których nie ma ochoty żyć (mimo że wcześniej tak o przeżycie zabiegał)… to jest straszne, osobiście nei wyobrażam sobie wojny, i dylematów, przed jakimi stawali ludzie. Wiem, że moja wypowiedź może mieć wydźwięk ” to był dobra osoba”, ale absolutnie nei o to mi chodziło, chciałam tylko „nawołać” do zastanowienia się przed jednoznaczną oceną….

    Anonim

    Bardzo madrze napisalas. Jednak czasem jak sie patrzy na ludzi mozna zwatpic w ich dobro ;-)

    sate

    Moja babcia mieszkala w czasie wojny niedaleko getta i niemcy strzelali do Polakow juz za samo zblizanie sie do tego terenu a mimo to ryzykowala zyciem i co kilka dni jakims sobie tylko znanym sposobem chodzila tam i przerzucala im jedzenie , strzelali zq nia dwa razy cudem uszla z zyciem , nikt nigdy jej nie odznaczyl i nie zostala zadna sprawiedliwa wsrod narodow a w stodole siedzialo jeszcze trzech zydow uciekinierow z tegoz getta.Historie naszej babci opowiedzili nam sasiedzi swiadkowie tamtych dni po jej smierci bo babcia nigdy nie chciala o tym mowic i nagabywana przez nas zaczynala plakac .Nawet w czasach wojennego terroru straszliwego cierpienia mozna zostac czlowiekiem.Babcia nam ciagle powtarzala ze ocalil ich Bog.

    art

    Ojej bo zaraz się popłaczę..wydała tysiące ludzi na śmierć,o takich mendach powinien Pasikowski nakręcić film,no ale to przecież niepoprawne politycznie

Nasz publicysta | Redakcja

Komentarze do artykułu z serwisu joemonster.org (http://www.joemonster.org/link/31213/Historia_blond_trutki):

admad:
No cóż, ale najpierw musieli ją poddać torturom i wyniszczyć psychicznie. Gorszą mieliśmy u nas żydówkę prokurator, Helena Wolińska, ona nie potrzebowała tortur żeby wydawać wyroki śmierci na żołnierzy AK. Co najlepsze dostawała za to emeryturkę do 2006 roku, kiedy to wreszcie normalny prezydent podjął odpowiednie kroki. A sama kobitka uniknęła odpowiedzialności dzięki „uprzejmości” Brytoli…

lasior:
Żyd Żydowi Żydem

Lenistwo69:

Dlaczego zbrodnie zwykłe s*syństwo. Ustrój pomagał. Moi sąsiedzi robią podobnie.

Anty-"Lasior" & Anty-"niepolak"....

Polak Polakowi Polakiem …… Polak Polakowi wilkiem :) …… —- No i po co ten kompletny bełkot, „Panowie” — co on dodaje do tej dyskusji? — absolutnie NIC.

adam

może jednak mossad ją dopadł?

    Nasz publicysta | Autor publikacji | Rafał Kuzak

    Raczej nie. Ostatnio gdzieś czytałem, że popełniła samobójstwo ponieważ kilka miesięcy wcześniej jej kolega z lat szkolnych opisał jej historię i wszyscy dowiedzieli się o jej postawie.

kaleb

ciekawe co Pan Gross na to … jakoś tematem się nie zajął …

    Nasz publicysta | Autor publikacji | Rafał Kuzak

    Pan Gross z zasady zajmuje się innymi tematami ;)

nicniewiem

Dziwią mnie komentarze potępiające tę kobietę. Piszą je ludzie, którzy nigdy nie doświadczyli wojny, ani też (jak przypuszczam) ich rodzice również przyszli na świat wiele lat po zakończeniu II wojny światowej. Nie znają więc „czasów pogardy” nawet z opowieści najbliższych osób. W dzisiejszych, jakże politycznie poprawnych, czasach obraz tej wojny uległ wypaczeniu. Proszę, nie popełniajcie błędu ahistoryzmu, bowiem nikt nie wie jak zachowałby się w okolicznościach ekstremalnych.

    misiek10

    co jest dziwnego w tym że poddaje się krytyce kogoś kto wydał w pośredni sposób na śmierć setki a nawet tysiace ludzi ?? idąc tym tokiem rozumowania to takiej linii obrony może użyć każdy kto brał czynny udział w zbrodni i powołać się na to że wykonywał tylko rozkaz i nie miał innego wyjścia bo też mógł zginać. Oczywiscie istnieje wyrazny relatywizm w okolicznościach wojennych ale zbrodnia zawsze bedzie zbrodnią bez wzgledu na to po której stronie barykady się stoi, szkoda że tego nie rozumiesz. AK w czasie okupacji karała wszystkich konfidentów i szmalcowników w jeden sposób, karą śmierci,

    Brumby

    U wiekszosci tutaj widze dziwna sklonnosc do wybaczania,usprawiedliwania : ” bo nie wiesz jakbys sie sam zachowal w takiej sytuacji”. Mam juz pewno wiele lat wiecej niz ci,ktorzy tu pisza. Opowiadania o wojnie znam z ust ludzi wowczas zyjacych i wiem jedno.Nie nalezy uzywac usprawiedliwien,lecz tak wychowywac mlodziez, by wiedziala, ze istnieja czyny niewybaczalne.Ze za te czyny, kazdy z nas ponosi pelna odpowiedzialnosc.Ze uzywajac slow Danuty Siedzikowny „Inki” ZAWSZE nalezy zachowac sie JAK TRZEBA. A kiedy dzieci beda wzrastaly z taka mysla, z wiedza, ze istnieja czyny niegodne, to wyrosna na szlachetnych ludzi.I nawet jesli ktos zlamie sie w sytuacji ekstremalnej, to nie bedzie zyl z poczuciem ” nic sie nie stalo”, bo jego sumienie zawsze mu przypomni co zrobil.

walerianda

A jaką karę wymierzycie pani dyr. I P N-u O/ Białystok, która dzisiaj podtrzymała wyrok Sądu stalinowskiego skazującego braci Laudańskich wraz z innymi katowanymi w śledztwie niewinnymi ludźmi. Odmówiła też wystąpienia o kasację wyroku tego haniebnego pomawiania Polaków o dokonanie zbrodni popełnionej przez W. Macholl’a wraz z oddziałem dowodzonym przez Hermana Schapera. I P N w dalszym ciągu ukrywa fakty popełnienia okrótnej zbrodni przez Niemców.

Znafca

„Piszą je ludzie, którzy nigdy nie doświadczyli wojny, ani też (jak przypuszczam) ich rodzice również przyszli na świat wiele lat po zakończeniu II wojny światowej. Nie znają więc „czasów pogardy” nawet z opowieści najbliższych osób. W dzisiejszych, jakże politycznie poprawnych, czasach obraz tej wojny uległ wypaczeniu. ”
Jest gorzej.Zachowują się jakby to było niemożliwe że będzie kiedyś wojna.

Nasz publicysta | Autor publikacji | Redakcja

Wybrane komentarze do artykułu z naszego profilu na Fb https://www.facebook.com/ciekawostkihistoryczne

Jadwiga K.: Uważam, że młodzież powinna zaznajamiać się z”Ciekawostkami historycznymi” i ,być może, zachęcona bardzo interesującymi artykułami zaczęłaby poznawać historię swojego kraju. Niektórzy, jak zauważyłam, są wielkimi ignorantami!!!

Ciekawostki historyczne: Dziękujemy za miłe słowa pod naszym adresem. Ideą Ciekawostek jest właśnie zainteresowanie ludzi historią, aby potem sami sięgali po książki czy prasę historyczną.

Sebastian F.: Pewnie sprzedałaby własną matkę, gdyby wtedy żyła.

Ciekawostki historyczne: Właściwie to ona została „łapaczem”, aby ocalić m.in. matkę, więc może jej by nie sprzedała. Chociaż kto wie.

Nasz publicysta | Autor publikacji | Redakcja

Wybrane komentarze do art. z facebookowego profilu Ciekawostki historyczne, o których prawdopodobnie nie słyszałeś https://www.facebook.com/pages/Ciekawostki-historyczne-o-kt%C3%B3rych-prawdopodobnie-nie-s%C5%82ysza%C5%82e%C5%9B/157583547765498?fref=ts:

Bartan P.: Kto czytał „Początek” Szczypiorskiego nie będzie jakoś szczególnie zaskoczony.

Jerzy Wojciech C.: pod latarnia najciemniej

Robert S.: Z jednej strony dzisiejsza miara powojenna co do tego typu działań… to mijanie się z celem. Bo czym innym jest życie w tym hardcorze i o próba uratowania się, a czym innym sama chęć zysku w czasach wolnych od tego co się wtedy działo.
Ale z drugiej strony, jakoś o tego typu zachowaniach na zachodzie nie słychać, by wspominano, jak sami na siebie kręcili sznur licząc, że im akurat się uda – pomimo, że eksterminowani mają być wszyscy… Jakoś tego nikt nie widzi.

    Franc Maurer

    To zła kobieta była…

cleo00

Powinno być oko za oko ząb za ząb im

Nasz publicysta | Autor publikacji | Redakcja

Kolejna porcja komentarzy z naszego profilu na Fb https://www.facebook.com/ciekawostkihistoryczne:

Maciej G.: 'FANATYCZNY NAZISTA ANI NAWET NIEMIEC’- no tak. przeto wiadome jest to już dzieciom, że nazista z Niemcem nie miał za wiele wspólnego

Ciekawostki historyczne: A każdy komunista był Rosjaninem . Nazizm to system ideologiczny i wśród nazistów można znaleźć przedstawicieli wielu narodowości.

Zresztą w pierwszym zdaniu jest wyraźnie mowa o Niemcach, zatem nie widzę powodów do „czepiania się” określenia nazista.

Maciej G.: Zgoda co do meritum. Niemniej jednak o rosyjskich, ukraińskich, chorwackich czy słowackich kolaborantach powszechnie mówi się 'faszyści’. Nie zgadzam się, bo faszyzm jest dla mnie daleko bardziej łagodny od tego co wyprawiali przeze mnie wyżej wspomnieni, niemniej jednak to przyjęło się tak, jak to, że twór niemiecki czyli narodowy socjalizm określa się nazizmem. W świecie pełnym skrótów myślowych ten, który głosi: nazista=Niemiec jest w mojej ocenie jak najbardziej uprawniony.

Ciekawostki historyczne: Nie żeby coś, ale na czele narodowych socjalistów stał Austriak . Zresztą np. w SS Austriacy stanowili blisko 50% składu osobowego. Dlatego byłbym ostrożny w generalizowaniu.

Michał O.L.: Każdy polaczek to cebulaczek

Adam M.: A przede wszystkim: nie każdy Niemiec był nazistą. MOŻNA przyjąc wstępnie tezę odwrotną [zgodnie z rozumowaniem niemieckim tego czasu: Austiacy to tez Niemcy (tyle, że „po wiedeńsku”), folksdojcz to tez taki „Niemiec” ] , natomiast nie mozna domniemywać zwrotu „Niemiec to nazista”.

Marek O.: Na terenach GG działali bardzo prężnie i skutecznie polscy szmalcownicy… Nieliczni po wojnie zostali ukarani. Potem nastąpiła o tym cisza…i trwa do dzisiaj !

Maria G: Judasze.

Jakub S.: Jestem ciekaw czy w tamtych czasach dla ratowania członka wlasnej rodziny (rodzica, dziecka) i w dodatku poddana torturom, byłaby Pani tak silna zeby postąpić inaczej niż ta kobieta.

Aneta K.: naślij swego na swego….

Ciekawostki historyczne: Taka smutna prawda.

Dawid S.: Szmalcownicy tak chyba ich nazywano

Ciekawostki historyczne: Na terenach okupowanej Polski byli nazywani właśnie szmalcownikami (od szmalcu, czyli pieniędzy), w III Rzeszy takie indywiduum zwało się Greifer („łapacz”)

Karol G.: A niemiec i nazista to nie to samo??

Ciekawostki historyczne: A każdy Rosjanin w czasach ZSRR był komunistą. Nie można bezkrytycznie stwierdzić, że każdy Niemiec był nazistą. Tak samo jak nie każdy nazista był Niemcem. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że miliony Niemców było sympatykami nazizmu, ale jak pisałem wyżej, lepiej nie generalizować.

Karol G.: Głupia teoria.

Ola Zaprutko-Janicka: Karol Glinkowski Prosty rachunek: każdy Niemiec może zostać nazistą, ale nie każdy nazista może zostać Niemcem. Używamy często słowa „nazista” w odniesieniu do wyznawców wiadomej ideologii, nie po to by uwolnić Niemców od odpowiedzialności, a po to by podkreślić, że popierały ją także inne narody. O dużym udziale procentowym Austriaków w szeregach SS waćpan słyszałeś? Niby nie Niemcy, a naziści jak się patrzy

Yurete H.: Faszyzm i nazizm to nie to samo a twierdzenie ze Niemiec = nazista to tak samo jak powiedzenie ze nie ma czarnoskórych rasistów

Ola Zaprutko-Janicka: ” twierdzenie ze Niemiec = nazista to tak samo jak powiedzenie ze nie ma czarnoskórych rasistów” celne stwierdzenie! historia pokazała, że nazistą może być niestety przedstawiciel niejednej nacji.

    agniesiat

    I nalezy pamietac, ze pierwszymi ofiarami Hitlera byli wlasnie Niemcy – socjalisci, komunisci, niemmieccy Zydzi, czy homoseksulaisci. Wszyscy, ktorzy krytykowali nazizm, lub ktorzy do niego nie pasowali. W tym czasie Polacy zyli jeszcze spokojnie, a nasze wladze oficjalnie paktowaly z Hitlerem… A ten. jak sie rozprawil z wlasna opozycja, to zaczal ekspansje.

Waldek

no cóż wygląda że na podobny „rękoczyn” innych pejsatych łajdaków, morderców Polski będziemy w Polsce musieli czekać równie długo: jak Tusk, Nycz, Zoll, Wałęsa, Kaczor itp.

    Nasz publicysta | Aleksandra Zaprutko-Janicka

    Drogi Waldku, Ciekawostki Historyczne nie są miejscem na tego rodzaju wywody.

orkako

W sumie nie została zmuszona i nie miała zbyt wielkiego wyboru. Wątpię aby byłaby dumna z tego co robiła, ale i też nie znalazła w sobie na tyle odwagi, aby to przerwać. Pamiętajmy, że wielu łapaczy zgłosiło się dobrowolnie. Wielu dobrowolnie wydawało gestapo swoich sąsiadów a nawet rodzinę. Nie zapominajmy również o policji żydowskiej, czyli żydach będących większym postrachem wśród żydów niż Niemcy. Ni jak dopadli żyda to ten miał farta jeśli zabili go na miejscu. Tam też zgłaszali się na ochotnika. Tak trochę z innej beczki. Jakiś czas temu w Izraelu podawano przykład gdzie AK rozstrzelało żyda, ale już nie podano, ze była to kara dotycząca każdego, kto Niemcom wydał żyda, a ten żyd właśnie to uczynił.

Jurek Pazurek

Zapewne autor nie miał takiego zamiaru ale dobrymi intencjami piekło wybrukowane ;-) Hitlerowcy nie zmuszali do noszenia hańbiącej żółtej gwiazdy – żółta gwiazda nie jest znakiem hańby – hańbi przymus oznaczania ludzi jakimkolwiek znakiem. A tak można odczytać, że autor jest zniesmaczony tym, że hitlerowcy zmuszali Żydów do noszenia znaków jakiejś zbrodniczej organizacji, których posiadanie na ramieniu było oznaką hańby.

WF

O! Wy wszyscy madrale. najlatwiej jest oceniac poczynania innych siedzac wygodnie przed komputerem. Ciekawy jestem Waszego zachowania gdy znalazlibyscie sie w tak ekstremalnych warunkach.

krzysztof_gps

Czyli brała – przeliczając na dzisiejszy pieniądz – ok. 7700 zł za żyda (200 RM). Skoro tygodniowo „urobek” miała na poziomie 60 żydów, oznaczałoby to miesięczny zarobek na poziomie 1 853 600 zł (licząc na dzisiejsze PLN)…
To rzeczywiście dorobiła się majątku. Miała głowę „do interesu”.

    pibako

    Jest napisane, ze do 60 w ciagu weekendu…

Anonim

Stella Kibler, powiadacie? ^,^

shlomo

geszeft to geszeft!

szalom

Czekamy na Izraelski film pokazujący prawdę o łapaczach, a także o kapo, sonnderkommando i wielu innych powszechnie znanych przypadkach. Może będzie Oscar?
No i pytanie czy w USA zacznie się mówić o żydowskich obozach śmierci, wszak mnóstwo żydów stało po stronie oprawców.

XsXs

Dlaczego 50 lat pozniej?? W 1994 zmarl tez wokalista Kurt Cobain. Czesc fanow poszla jego sladem..

Anonim

A gdyby tak twórca Idy zrobił film o tej Żydówce Stelli, ciekawe czy dostały OSCARA!!!!?

    Anonim

    Trafna uwaga.

Samuel.

Walczyła o życie własne i swojej rodziny, nie rozumiem zarzutu: „Ilu ludzi wysłała na śmierć”, z pewnością nie była odosobniona, walczyła o życie swoje i własnej rodziny. Dziś stosuje się bardziej okrutny proceder, robi się wszystko by człowiek żył, nie pytając się go o zdanie zmuszając jednocześnie do życia z nędzy. Tej Pani należy się szacunek, bo wypełniła swoją kartę życia jak potrafiła najlepiej, odpowiedzialnych szukałbym w oprawcach, którzy potrafili zmusić ludzi do takiego życia.

Jednocześnie oddaję hołd temu życiu i innym podobnym, które w swoim czasie musiały podejmować wiele trudnych decyzji i przechodzić przez bardzo trudne doświadczenia. Gdyby ta pani żyła dziś, należało ją przytulić i powiedzieć: „Już nie musisz tego robić.” i dodać: „Fajnie że jesteś.” – poklepując ją delikatnie po plecach, dając do zrozumienia, że nic już jej nie zagraża. Nie musiała popełniać samobójstwa, nic takiego się nie wydarzyło, by musiała siebie karać w taki sposób. Lecz widocznie nie było na jej drodze odpowiednich ludzi, którzy by ją przytulili, jak czytam te komentarze, to widzę nieżyczliwość, brak zrozumienia, brak empatii, współczucia i dochodzę do wniosku, że ludzie naprawdę potrafią być podli.

    Anonim

    Ty to naprawdę napisałeś. ? Boże. Czytam i nie wierzę ..człowieku ty jesteś po prostu idiotą. Stella to zdradziecka .nadgorliwa żydowska zmija licząca pieniądze . Poczytaj jeszcze raz co robiła i z jakim skutkiem.mogla się wykręcić grać na czas ale nie po smierci rodziców ona nadal liczyła kasę za wydawanie ludzi. Chory człowieku przytul swą głowę w obie ręce .rozpędza się i trzepnij nią w drzewo .pseudo miłosierny glupiutki człowiecze

      pibako

      Zapewne jakieś 99% osób potępiających tę kobietę zachowałoby się podobnie. Torturami można złamać niemal każdego, a instynkt przetrwania człowieka jest tak silny, że mając do wyboru swoją śmierć swoją lub śmierć stu czy nawet tysiąca zdecydowana większość wybierze to drugie. I nie ma znaczenia czy masz poświęcić jednego Żyda, dziesięciu czy stu.

      A ci, którzy się z tego wyłamują zostają świętymi jak kolbe.

Alterego22

Mam takie marzenie…. chcialabym chociaz raz zobaczyc pod jakims artykulem komentarze na dobrym poziomie. Dlaczego ludzie tak strasznie uwielbiaja ublizac sobie nawzajem i obrazac. Straszne to, nie widac twarzy, mozna sobie poublizac…. Niestety kochani, jest to wynik niskiej samooceny, braku wiary we wlasne mozliwosci i czasem tez zazdrosc. Ponadto, nie nam oceniac wojne, wojna sprawia, ze wszyscy staja sie ofiarami, lacznie z katem. Trzeba ogromnej empatii, zeby to zrozumiec. Pozdrawiam.

DynFryd

O co tyle wrzawy??? Dla nich to biznes… Nic nie ma większej wartości niż pieniądz… Jedyna świętość dla nich… Pięknie to widać w filmie polskim „Kanał” (czy jakoś tak…Chyba z 2014r.) Ten gość co im pomagał MUSIAŁ brać od nich kasę za pomoc bo by go nie szanowali… I prawie go zabili jak skończyła im się kasa bo uważali że ich wyda… Nie mieści om się w głowie że można robić coś bezinteresownie, z dobroci serca… Taki naród…

Anonim

Łatwo nam komentować w spokojnym i bezpiecznym zaciszu… Ale pomyślcie jak dbamy o swoich bliskich bezpieczeństwo, za każdą cenę… Za każdą… I tą nadzieję i walke potrafię zrozumieć, ale kiedy wiedziała, że nie udało się jej ocalić bliskich to cała reszta była tylko zemstą i za swoją własną niemoc. I straszliwą żałością za tym, że inni pomimo jej poświęcenia wyratują się z tego piekła po prostu przypadkiem.

marek

W WIEKSZOSCI ZYDZI mordowali zydow a pozniej proboja odkrecic kota ogonem

K.K.

Wiem co to za plemię żmijowe .Ale gdy miałem ok 10lat sam widziałem jak do babci na wieś Dryga Podlasie przyjechał żyd czarną wołgą podzieńkować dziadkom za ukrywanie w czasie okupacji .Cały bagażnik smakołyków wszystko z peweksu i pokaznych rozmiarów rulonik z dolarów

Mariusz

„Łatwiej uratować swoje życie niż nie zostać zabójcą”-Sokrates

Marek

Kilkakrotnie słyszałem ze w 1939 roku około 80% Żydów w mieszkających w Polsce nie mówiło po polsku. Czy jest to prawda ?

Zbytni

Na spokojnie, jeśli macie czas, włącznie z autorem, przeczytajcie; Winterowie. Dzieje berlińskiej rodziny 1899-1945.
Potem komentujcie.

Anonim

Stella

Anonim

Stella vel Trutka była jak określało się na dzikim zachodzie „łowczynią nagród” i prawnie jej wina ? no właśnie

arthur gordon

Bidna dziewucha wpadła w”ręce sovietów”…Co oni tam jej robili!

Zdzisław

Myślałem że już nic nie napiszę , inni tyle napisali że by wystarczyło aż do końca świata , ale jedno mnie gnębi , mianowicie to że Żydzi teraz po tylu latach odkryli że tak niedobrze się w Polsce mieli , a mimo to ciągle przybywają , i to z całymi rodzinami , jak moslemy . Powinniśmy taką wielką wagę stworzyć , i na szale tej wagi wrzucać dobre uczynki Żydów Polskich i ich złe uczynki , i pokazywać całemu światu niech czytają , niech wiedzą kto zły kto dobry , chociaż Żydki by te szale i tak przeinaczyli , myślę sobie . Zdzisław

Anonim

Jest tu – tak duzo roznosci, ze nie umie komentowac na nie . Jedno zaznacze,ze dzieki tym i podobnym innym roznosciom opisanym mozna wiele – i – roznie wnioskowac o prawdach roznych i o klamstwach . Gratuluje Wam Wszystkim, ze ujawniliscie mysli swoje tu …

wujek

Czytajac komentarze to jednak ss mialo racje

    Ninja

    dokładnie.

Anonim

wlasnie mama miopowiedziala ze jednak zydzi na wsiach gineli

Anonim

wolalabym czytac ale tylko prawde czasu minionego juz nikt nie zmieni jestg tylko jedna prawda historyczna i to nalezy pamietacv i szanowac

Apollo

Książka to stek bredni i kłamstw opartych na założeniu prześladowań żydów.

Adam Sopot

żydzi, ukraińcy, niemcy i ruski, to najwięksi wrogowie Polaków i Polski. Mordowali nas Polaków, rozkradali, zdradzali, dezerterowali, kłamali na nasz Polaków temat, wyłudzali pieniądze…. same szubrawstwa i ohyda płynie z ust żydów, ukraińców, niemców i ruskich w kierunku Polaków i przeciw Polsce

jeremiaszorg

Jest jeszcze biografia „Stella”

Ninja

Ale syf w tych komentarzach , powinni was do bozu pracy wtracic! By bylo pozytku troche !

gerard

Bardzo dobrze babka robiła bo Żyd to dym a dym to trucizna!!!

Anna

ja też bym donosiła, jeśli ocaliłoby mi to rodziców , poza tym nikt tu z komentującyxh nigdy nie przeszedł przez gestapowskie tortury. Tyle wiemy o sobie na ile nas sorawdzono

Prawda

Ale Macie problem skoro ją torturowali obicali ze oddadza jej rodzine , a tez niee pwoeidzieli prawdy po cco im ci żydzi ,Przeciez napewno nie mowili jej że ci żydzi zginą , Nie bądzmy śmieszni . Tylko hitler i jego fanatycy byli żli

    vell

    Historia jeszcze nikogo niczego nie nauczyła I nie nauczy….

Rausjude

Największymi zbrodniarzami Żydów byli sami Żydzi. Takie mają geny.

Zobacz również

Druga wojna światowa

Dobry porucznik. Oficer Wehrmachtu Sprawiedliwym Wśród Narodów Świata

Jak pozostać przyzwoitym, gdy wszędzie dookoła rozszalała się napędzana ślepą nienawiścią przemoc? W godzinie próby dokonał tego Albert Battel, porucznik Wehrmachtu. By uratować Żydów stłoczonych...

23 listopada 2019 | Autorzy: Mateusz Witczak

Druga wojna światowa

Dzięki archeologii ocalił siebie i wielu współwięźniów przed zakatowaniem na śmierć

Obóz Mauthausen-Gusen był jednym z najcięższych obozów nazistowskich. Jego komendanci szczycili się tym, że mało kto dożywał w nim pół roku. Kazimierz Gelinek trafił tu...

16 listopada 2019 | Autorzy: Anna Jankowiak

Dwudziestolecie międzywojenne

W tym obozie śmierć przez zagazowanie należała do najlżejszych, a więźniowie transportowani z KL Auschwitz-Birkenau błagali o możliwość powrotu

Więźniowie przetransportowani do obozów Mauthausen-Gusen na pytanie o to, co się z nimi stanie otrzymywali odpowiedź, że najszybciej wydostaną się stąd przez kominy. Jakby okrutnie...

12 listopada 2019 | Autorzy: Anna Jankowiak

Druga wojna światowa

Aborcje, poronienia i porody na ulicy. Jak wyglądało życie kobiet w gettach żydowskich?

Wyrwane rodzinom, zmuszane do aborcji, gwałcone, wyczerpane i traktowane jako ludność drugiej kategorii. Walczące z tyfusem i gruźlicą. Cudzoziemki we własnym kraju.

22 września 2019 | Autorzy: Agnieszka Jankowiak-Maik

Druga wojna światowa

Jak ukryć się przed Niemcami? Poruszające historie Żydów walczących o przeżycie

Wola przetrwania wojennego koszmaru wyzwalała w przerażonych ludziach wielkie pokłady zaradności. Dzisiaj aż trudno nam uwierzyć, co potrafili zrobić, by przeżyć kolejny dzień. O ich harcie...

11 marca 2016 | Autorzy: Daniela Wołos

Druga wojna światowa

Czerwonoarmiści! Niemieckie kobiety są wasze! Sowieckie gwałty w Prusach i Berlinie

Zimą i wiosną 1945 r. posuwające się w głąb III Rzeszy odziały Armii Czerwonej dopuściły się masowych gwałtów na niemieckich kobietach. Ofiarami były zarówno 12-...

14 kwietnia 2015 | Autorzy: Dariusz Kaliński

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.

Najciekawsze historie wprost na Twoim mailu!

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.