Kontrowersje, odkrycia, bohaterowie i łajdacy. Fascynujące opowieści na każdy dzień od najpopularniejszego magazynu o historii w Polsce

Najpiękniejsze Włoszki. Kobiety, które uwiodły świat

Ognisty temperament, posągowa uroda, zmysłowe kształty i talia osy. Te kobiety już dawno napisały historię kina, teatru, mody. Boginie, ikony piękna i kobiecości, kopiowane w nieskończoność. Oto boskie Włoszki, które kochamy do dziś.

1. Wilczyca na srebrnym ekranie

Nosiła przydomek „La Lupa” – i niczym ekranowa wilczyca była symbolem włoskiego kina. Magazyn „Time” określił ją mianem „ognistej”, „Life” jeszcze w latach 50. okrzyknął ją jedną z najwspanialszych aktorek od czasu Grety Garbo, a Roberto Rossellini nazwał największym geniuszem aktorskim od czasów Eleonory Duse.

Anna Magnani jako "Bellisima" - "Najpiękniejsza" (fot. Deborah Hustlc, flickr, lic. CC BY 2.0).

Anna Magnani jako „Bellisima” – „Najpiękniejsza” (fot. Deborah Hustlc, flickr, lic. CC BY 2.0).

Urodzona w 1908 roku Anna Magnani dorastała w nędzy, porzucona przez matkę i wychowywana przez babcię. Karierę rozpoczęła od śpiewania w kabaretach i nocnych klubach do czasu roli u Roberto Rosseliniego w „Rzym, miasto otwarte” (1945). Był to pierwszy włoski neorealistyczny film powojenny, który odniósł sukces, a jej przyniósł międzynarodową sławę.

Magnani i Rosselini byli przez kilka lat kochankami, aż reżyser porzucił Annę dla Ingrid Bergman. Aktorka skupiła na swojej karierze, która wkrótce miała przynieść jej Oscara za rolę sycylijskiej wdowy w adaptacji sztuki Tennessee Williamsa „Tatuowana róża” (1955). Rolę napisaną specjalnie dla niej.

50-letnia Anna wciąż zachwycała. Z Cristiną Gajoni (po lewej) w 1959 roku na planie filmu "Nella città l'inferno" (źródło: domena publiczna).

50-letnia Anna wciąż zachwycała. Z Cristiną Gajoni (po lewej) w 1959 roku na planie filmu „Nella città l’inferno” (źródło: domena publiczna).

Pięć lat później zagrała u boku Marlona Brando w „Jak ptaki bez gniazd”. Przez niemal dwie dekady grywała u największych włoskich reżyserów. Ostatnim jej filmem był „Rzym” (1972) Federico Felliniego, gdzie zagrała samą siebie. Zmarła rok później na nowotwór trzustki.

2. Boska, zabawna, rozchwytywana

Piękna, niezależna, pewna siebie, uparta, ale także wrażliwa – zanim urodzona w 1931 roku Monica Vitti pojawiła się na ekranach, włoskie kino nie znało podobnych kobiet. Szczupła, z ogromnymi, pięknymi oczyma, ukształtowała wizerunek nowoczesnych kobiet, który utrzymuje się do dziś.

Piękna, niezależna, wyznaczająca trendy - taka właśnie była Monica Vitti (fot. MissMinx, flickr, lic. CC BY 2.0).

Piękna, niezależna, wyznaczająca trendy – taka właśnie była Monica Vitti (fot. MissMinx, flickr, lic. CC BY 2.0).

To dzięki niej filmy takie jak obsypana nagrodami „Przygoda” (1960) czy „Zaćmienie” (1962) nadal robią wrażenie. Była muzą Michelangela Antonioniego i jego partnerką życiową przez dziesięć lat. Dałam mu obrazy, których pragnął. Lecz ja również nimi byłam, byłam sposobem, w jaki ukazywał mnie w filmie – powiedziała o ich współpracy. Z kolei u Josepha Loseya zagrała bohaterkę przypominającą Jamesa Bonda w „Modesty Blaise”.

W latach 70. wystąpiła z Marcello Mastroiannim w niezwykle popularnej komedii romantycznej „Dramat zazdrości” (1970). Cztery lata później odebrała nagrodę imienia Davida di Donatello dla najlepszej aktorki za rolę u Alberto Sordiego w „Gwiezdnym pyle” (1973).

Urzekająca Monica na planie filmu "Deserto rosso" w reżyserii Michelangelo Antonioniego (źródło: domena publiczna).

Urzekająca Monica na planie filmu „Deserto rosso” w reżyserii Michelangelo Antonioniego (źródło: domena publiczna).

W sumie otrzymała pięć „włoskich Oskarów”, a także Złotego Globa oraz Złotego Lwa w Wenecji za całokształt kariery. Z czasem Vitti porzuciła role dramatyczne i zaczęła grać w komediach. Jak mówiła, rozśmieszanie ludzi sprawiało jej po prostu przyjemność.

3. Cudowna „La Lollo”

Jedna z najpopularniejszych aktorek i symbol seksu lat 50. oraz 60. przyszła na świat w 1927 roku w górskiej wiosce Subiaco. W wieku dwudziestu lat Gina Lollobrigida wystąpiła w konkursie Miss Włoch, ale zajęła zaledwie trzecią lokatę. Wypatrzył ją Howard Hughes i zaprosił do Hollywood, ona jednak wolała pracować w Europie i powróciła do kraju.

Po takim zdjęciu trudno się dziwić, że Gina stała się symbolem seksu. 38-letnia Lollobrigida w kadrze z filmu "Le bambole" (źródło: domena publiczna).

Po takim zdjęciu trudno się dziwić, że Gina stała się symbolem seksu. 38-letnia Lollobrigida w kadrze z filmu „Le bambole” (źródło: domena publiczna).

W końcu upomniała się o nią Fabryka Snów, gdzie wystąpiła u boku Humphreya Bogarta w „Pobij diabła” (1953) Johna Hustona. Rok później poznała Marylin Monroe na planie „Słomianego wdowca”. Po roli w „Beautiful but Dangerous” (1955) okrzyknięto ją „najpiękniejszą kobietą na świecie” i uznano za ikonę włoskiej urody.

„Kiedy nadejdzie wrzesień” (1961), w którym partnerowała Rockowi Hudsonowi, wyróżniono Złotym Globem, a ją samą nominowano do Złotego Globu trzykrotnie i sześciokrotnie do nagrody imienia Davida Di Donatello.

W latach 70. porzuciła grę, by zająć się swoją drugą pasją – fotografią. Portretowała między innymi Paula Newmana, Audrey Hepburn czy Salvadora Dalì, a swoje prace wydała w 1973 roku w formie albumu zatytułowanego „Italia Mia”.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, by czytać dalej.

Artykuł porusza następujące tematy:

Czas akcji:

Miejsce akcji:

Czy wiesz, że ...

...by uniknąć obowiązkowej służby wojskowej w PRL-u wielu młodych mężczyzn udawało chorobę psychiczną? W ten sposób w 1984 roku na oddział zamknięty trafił Andrzej „Kobra” Kraiński, który z poznanym tam ordynatorem Andrzejem Michorzewskim założył zespół Latający Pisuar, z którego narodziła się słynna Kobranocka.

...niemiecki generał Friedrich Paulus, wzięty w sowiecką niewolę pod Stalingradem, w procesach norymberskich wziął udział jak świadek oskarżenia? Jego przyjazd wzbudził dużo emocji. Kiedy siedzący na ławie oskarżonych Hermann Göring zobaczył go na sali rozpraw, z wściekłością nazwał go „brudną świnią”.

...oskarżenie o gwałt na dwóch czternastolatkach nie złamało kariery wielkiego gwiazdora hollywoodzkiego lat 40. Errola Flynna? Podczas procesu cytowano jego wypowiedzi w stylu „lubię starą whisky i młode kobiety”. Udało mu się wybronić przed więzieniem, ponieważ… podważył reputację nastolatek.

…pierwowzorem stereotypowego fryzjera geja był polak Antoni Cierplikowski? Żona tego króla fryzjerów musiała patrzeć, jak trwonił pokaźny majątek na utrzymanków.

Komentarze (2)

  1. Obserwatorka Odpowiedz

    Nie ma żadnych „ikon piękna” ani wzorów poza umysłami Ludzi, którzy nie rozumieją. :)
    talia osy, posągowa uroda…. Zapomnieli Państwo napisać o smarze na twarzy, który popularnie zwany makijażem jest jak chory schemat kopiowany w ramach codziennego rytuału na twarzach nieświadomych swego uzależnienia Kobiet. Gdzie to „piękno”. W schemacie? W iluzji? Czy w jakiś „wytycznych” jaki kto być „powinien”.

    Ciągłe oceny, zafiksowanie na powłoce kobiecej.
    Nie warto.
    Słabizna.

    • aga Odpowiedz

      a ja uważam , że warto. Dobrym makijażem podkreślasz to co najpiękniejsze. No chyba, że nic takiego nie masz. No to rozumiem, że nie warto się malować.:) Monica Belluci. Najpiekniejsza.

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.