W 1986 roku stacja CBS podjęła decyzję o zdjęciu z anteny opery mydlanej “Capitol” i poszukaniu na jej miejsce produkcji, która przyciągnęłaby swoją fabułą większe grono widzów. W tym celu ogłoszono konkurs na scenariusz, w którym udział wzięło małżeństwo - William oraz Lee Bell.
Skrypt pary nosił tytuł “Rags” i opowiadał zarówno o zakulisowych rozgrywkach, jak i rodzinnych problemach mających miejsce w świecie mody. Pomysł wyrósł na popularności takich produkcji jak “Dallas” czy “Dynastia” i praktycznie z miejsca przypadł do gustu osobom w CBS. W ten sposób powstała jedna z najdłużej emitowanych telenoweli, znana w naszym kraju jako “Moda na sukces”.
Po drobnych zmianach, w tym tytułu na “The Bold and Beautiful”, 23 marca 1987 roku w amerykańskich domach rozbrzmiała grana na saksofonie (i ikoniczna dziś) czołówka serialu. Perypetie domu mody Forresterów szybko zaczęły przyciągać przed ekrany nowych widzów, którzy z zapartym tchem śledzili coraz bardziej zagmatwane losy bohaterów.
Czytaj też: Legendarna wojowniczka z filmów Disneya faktycznie istniała! Prawdziwa historia Mulan
Podstawa to drama
Liczne małżeństwa, rozwody, ponowne małżeństwa, intrygi, skandale, śmierci, zabójstwa, zmartwychwstania, zdrady czy wątpliwe pod kątem moralnym związki, a wszystko mocno osadzone w luksusie. Poziom absurdu w “Modzie na sukces” rósł wraz z upływem lat, przyciągając coraz więcej widzów. Był to zresztą świadomy zabieg twórców tej mydlanej opery. Sam William Bell miał powtarzać, że kluczem do sukcesu serialu jest “jak najczęściej i jak najbardziej wszystko komplikować”.
“Moda na sukces” stała się z resztą sztampowym przykładem swojego gatunku, nie tylko w kwestii fabuły. Drętwe dialogi, niezbyt wyszukana gra aktorska oraz akcja ciągnąca się przez wiele odcinków, to kolejne cechy, które jawnie krytykowano i parodiowano. Zaś wisienką na torcie był tzw. SORAS (eng. Soap Opera Rapid Aging Syndrome), czyli syndrom przyspieszonego dorastania w operach mydlanych.
Charakteryzuje się on tym, iż dzieci bohaterów rodzą się, są przez chwilę obecne na ekranie, po czym znikają, wpadając na chwilę jako rozkoszne brzdące i znów przepadają, by powrócić jako młodzież u kresu dojrzewania lub młodzi dorośli. Stąd już oficjalnie mogą rozpocząć bujne zawodowe i miłosne perypetie u boku swoich (całkowicie niezgodnych z ich wiekiem) rodziców.
Zabieg ten po pierwsze pozwalał na skomplikowanie – i tak już trudnych w wytłumaczeniu – relacji rodzinnych. W ten sposób m.in. do grona ukochanych jednej z bohaterek, prawdziwej Femme Fatale – Brooke, mógł dołączyć chłopak jej córki, którego sama dziewczynie odbiła.
Z drugiej zaś strony SORAS to zabieg skierowany przede wszystkim na odbiorców telenoweli, którymi w dużej mierze są gospodynie domowe. Seriale tego gatunku stanowią dla nich formę eskapizmu. Kobiety te nie oglądają tego rodzaju produkcji w poszukiwaniu odbicia ich rzeczywistości, ale w celu oderwania się od niej. Dlatego też nie interesują je tak przyziemne wątki jak wychowywanie dzieci.
Z resztą nie tylko amerykańskie gospodynie domowe zaraziły się gorączką na “Modę na sukces”. Serial do dziś jest uważany za najpopularniejszą operę mydlaną na świecie. Emitowany w ok. 140 krajach, dzięki swojej rekordowej publiczności trafił do Księgi Rekordów Guinnessa. Podobno najwięcej fanów zgromadził przed włoskimi odbiornikami, ale w naszym kraju również uzbierał sobie spore grono miłośników, którzy przez wiele lat żyli bujnymi losami rodu Forresterów.
Czytaj też: Oscary — garść ciekawostek i kontrowersji z historii najsłynniejszej nagrody filmowej (i dziejów kina)
Polski fenomen
“Moda na sukces” trafiła na polskie ekrany w idealnym momencie. Emisja pierwszego odcinka nastąpiła 5 września 1994 roku. Serial był puszczany trzy razy w tygodniu (poniedziałek, środę i piątek) o godzinie 8:00, a następnie powtarzany o 16:00. Choć jego nadawanie rozpoczęto od 216 odcinka, który w polskiej numeracji był oznaczony numerem 1, to nie przeszkodziło mu zdobyć w szybkim czasie szerokiego grona odbiorców. W szczytowych momentach “Modę” oglądało ponad 2,5 miliona osób, zaś do stałych widzów należały przede wszystkim kobiety w wieku 50 plus.
Kiedy losy rodzinny Forresterów zaczęły być wyświetlane na polskich ekranach telewizyjnych, nasz kraj budził się z PRL-owskiego snu i łaknął wszystkiego co “zachodnie”. “Moda” zaś czarowała rzeczywistością, która dla nas była bajką. Piękne kobiety, eleganccy mężczyźni, bogate i wystawne wnętrza domów oraz perypetie, które pozwalały wielu choć na chwilę oderwać się od rzeczywistości.
Przez serial wiele osób później przychodziło lub wcześniej wychodziło z pracy. Fryzjerki strzygły swoje klientki a la Brooke, a w przerwach na kawę można było usłyszeć rozmowy o tym, co wydarzyło lub wydarzy się w nadchodzących odcinkach. Serial stał się codziennym rytuałem, momentem wytchnienia dla wielu osób.
Wzrost popularności “Mody” wspierała również powolna akcja i spora ilość retrospekcji oraz reminiscencji. Pozwalały one na szybkie i łatwe odnalezienie się w fabule. Żartowano zresztą z tego, że w każdej chwili można było włączyć “Modę” i po krótkiej emisji być na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami. Był to jednak jeden z kluczy do sukcesu tej produkcji.
Zainteresowanie tą operą mydlaną wzmocnił również rozwój internetu. Zaczęły powstawać się fankluby, strony poświęcone “Modzie na sukces” oraz fora internetowe, na których zagorzale dyskutowano o nie tylko minionych wydarzeniach, ale również tym, co ma się dziać w przyszłości.
Polscy widzowie, pomimo późniejszych zmian w ramówce telewizyjnej, nadal pozostawali w tyle z losami bohaterów, dlatego chętnie wymieniali się informacjami choćby z rodakami żyjącymi za granicami naszego kraju, gdzie akcja “Mody” była bardziej popchnięta w czasie.
Niestety, fenomen tego serialu na naszej ziemi nie mógł trwać wiecznie.
Czytaj też: Stanisław Bareja sam żył w świecie bareizmów. W jakich warunkach powstawały jego najsłynniejsze filmy?
Koniec bajki?
Druga połowa pierwszej dekady XXI wieku przyniosła powolny spadek popularności telenoweli. Losy rodziny Forresterów przyciągały w Polsce coraz mniejsze grono widzów i w końcu TVP ogłosiło, że w wyniku ciągle spadających słupków oraz zbyt wysokiej ceny serialu będzie zmuszone zakończyć jego emisję.
Ostatni 6047 odcinek “Mody na sukces” został wyemitowany 9 grudnia 2014 roku. Od tego czasu serial pojawiał się na innych kanałach oraz platformach VOD. Jego oglądalność w naszym kraju ciągle jednak spadała i produkcja już nigdy nie wzbudziła takiego zainteresowania, jakim cieszyła się wcześniej.
Kwestia ta jednak nie dotyczy reszty świata. 14 marca 2022 roku stacja CBS wyemitowała 119 odcinek 35 sezonu „The Bold and Beautiful”.
Bibliografia:
- Damian Gajda, Fenomen „Mody na sukces”, Onet.pl, 30.08.2011 / dostęp:15.03.2022
- Marcela Szych, Kultowe seriale: „Moda na sukces”, Serialowa.pl, 15.11.2014 / dostęp:15.03.2022
- „MODA NA SUKCES” 25 lat luksusu i intryg, kobieta.pl, 10.09.2012 / dostęp:15.03.2022
- Agnieszka Wolnicka, Jak „Moda na sukces” przyspiesza dorastanie, naekranie.pl, 14.08.2014 / dostęp:15.03.2022
KOMENTARZE (2)
Twórcy serialu wydali oświadczenie że
że będą nadawać serial do skończenia świata i dwa dni dłużej. Czyli Owsik ma przechlapane.
stx21 Slivok Nat Acciply noclegi augustow ul nadrzeczna noclegi augustow borki noclegi w augustowie z wyzywieniem tanie noclegi w augustowie tanie noclegi w centrum augustowa