Kontrowersje, odkrycia, bohaterowie i łajdacy. Fascynujące opowieści na każdy dzień od najpopularniejszego magazynu o historii w Polsce

5 okrętów, które zmieniły bieg dziejów. Czy znasz je wszystkie?

Wiele rejsów przeszło do historii - między innymi ten na pokładzie żaglowca "Mayflower".

fot.William Halsall/domena publiczna Wiele rejsów przeszło do historii – między innymi ten na pokładzie żaglowca „Mayflower”.

Kryzys międzynarodowy. Problemy sukcesyjne. Śmierć tysięcy ludzi. Gdyby nie te brzemienne w skutki rejsy, historia potoczyłaby się  zupełnie inaczej.Czy znasz je wszystkie?

5. Wilhelm Gustloff

„Wilhelm Gustloff” został wybudowany w Hamburgu w 1937 roku. Uroczystość wodowania odbyła się z wielką pompą. Wzięła w niej udział cała wierchuszka NSDAP, w tym sam Adolf Hitler. Statek nazwano na cześć przywódcy NSDAP w Szwajcarii, który rok wcześniej został zastrzelony przez syna rabina. Śmierć z rąk Żyda spowodowała, że stał się on automatycznie męczennikiem, symbolem ruchu nazistowskiego i bohaterem narodowym III Rzeszy.

Początkowo „Wilhelm Gustloff” był statkiem wycieczkowym. Bilet na rejs do fiordów norweskich, po Morzu Śródziemnym, bądź na Maderę kosztował około 50 marek. Po wybuchu II wojny światowej 200-metrową maszynę przekwalifikowano jednak na okręt szpitalny – Lazarettschiff „D”, który odbywał rejsy po Bałtyku. W maju 1943 roku statek otrzymał natomiast kolejne zadanie: zaczął pełnić funkcję pływających koszarów drugiego dywizjonu szkoleniowego okrętów podwodnych Kriegsmarine.

W swoją historyczną podróż statek wyruszył w styczniu 1945 roku. Brał udział w operacji „Hannibal”, której celem była jak najszybsza ewakuacja drogą morską żołnierzy i cywilów z portów w Kurlandii i Prusach Wschodnich. Niemcy uciekali stamtąd przed Sowietami, którzy zajmowali na wschodzie kolejne miasta i miasteczka.

MS "Wilhelm Gustloff" z początku był statkiem pasażerskim.

fot.Bundesarchiv/ Sönnke, Hans / CC-BY-SA 3.0 MS „Wilhelm Gustloff” z początku był statkiem pasażerskim.

Gdy 30 stycznia „Wilhelm Gustloff” wypływał z Gdańska, na jego pokładzie znajdowało się około 10 tysięcy uciekinierów. Stanowiło to wielokrotne przekroczenie wszelkich norm. Tymczasem kapitan statku do eskorty otrzymał tylko stary torpedowiec „Löwe”. To musiało zakończyć się tragicznie.

Ruchy niemieckiej maszyny śledził radziecki okręt podwodny S-13, dowodzony przez komandora podporucznika Aleksandra Marineskę.  Decyzja Rosjanina mogła być tylko jedna – atak. Marinesko zdecydował, że wystrzeli w kierunku wroga cztery torpedy. Pierwsza miała do pokonania około 400 metrów. Po sześciu sekundach odpalono drugą, potem trzecią. Czwarta torpeda nie opuściła wyrzutni. Nie było już takiej potrzeby: okręt, trafiony trzema pociskami, nie miał szans. Po około godzinie od ataku całkowicie zanurzył się w morzu.

Artykuł porusza następujące tematy:

    Czas akcji:

    Miejsce akcji:

    Czy wiesz, że ...

    … Maurycy Beniowski został cesarzem Madagaskaru? Pomogła w tym… plotka. Pewna stara Malgaszka, która po latach wróciła z niewoli, zaczęła rozpowiadać, że podróżnik jest wnukiem lokalnego władcy, Ramini Larizona. Dzięki tej pogłosce 10 października 1776 roku przywódcy plemion obwołali go Wielkim Ampanskabe, czyli cesarzem.

    ...polscy oficerowie zamordowani w Katyniu do końca nie wiedzieli co ich czeka? Świadczą o tym ich spisane tuż przed śmiercią notatki, które odnaleziono podczas ekshumacji. 

    ...brat Hermanna Göringa Albert pomagał w ucieczkach więźniów z obozów koncentracyjnych? Nazistowski dygnitarz próbował wykorzystać ten fakt jako okoliczność łagodzącą w trakcie procesu norymberskiego. Bezskutecznie.

    ...Zofia Jagiellonka została upokorzona jak żadna inna królewna w polskich dziejach? Wydano ją za sześćdziesięcioletniego starca, którego stała metresa urodziła aż dziesięcioro dzieci!

    Komentarze (11)

    1. Anonim Odpowiedz

      Niezrozumiałe wybory, większość statków nic nie zminieła, za to gdzie np: Monitor i Merrimack (Virginia), Dreadnought? Poprawcie albo usuńcie ten artykuł, bo wam przynosi wstyd…

    2. Anonim Odpowiedz

      Wydaje się, że Autor powinien pozostać przy historii Krakowa. Wszystkim wyszłoby na zdrowie.
      W zestawieniu brakuje np. Grafa Zeppelina czy Gneisenau.

    3. Lidka Odpowiedz

      Bardzo ciekawa historia Białego Statku, nie znałam jej wcześniej. Wybór statków z konieczności musiał być subiektywny, nie da się opisać wszystkich ważnych dla historii w jednym artykule. Dodałabym do tego zestawienia Santa Maria.

    4. kaka Odpowiedz

      Miałam przyjemność oglądać Vasę, robi piorunujące wrażenie, ale jakie znaczenie, poza faktem doskonałego zachowania, miał ten statek dla historii. Przecież nawet nie zdążył wyjść ze Sztokholmu.

    5. Anonim Odpowiedz

      Drogi Autorze napisz teraz jakiś artykuł o fizyce jądrowej a potem przepis na szarlotkę i poradnik jak wymienić torpedo w rowerze.

    Dodaj komentarz

    Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

    Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.