promo do 70

Stuletnia kompromitacja. Dowódca tego U-boota urządził sobie z Amerykanów prawdziwą kpinę

Autor: | 23 czerwca 2015 | 61,761 odsłon

U-53 w trakcie patrolu bojowego (źródło: domena publiczna).Październik 1916 roku. Niemiecki okręt podwodny zawija do bazy w Newport. Jego dowódca, kpt Hans Rose, składa kurtuazyjną wizytę amerykańskiemu admirałowi. Następnie przyjmuje u siebie na pokładzie delegację oficerów US Navy. A potem… zaczyna topić statki tuż pod lufami amerykańskich niszczycieli.

W drugiej połowie lipca 1916 r. niemiecki okręt podwodny „Deutschland” dotarł do portu w Baltimore, w neutralnych jeszcze Stanach Zjednoczonych. Była to jednostka nowego typu, specjalnie przeznaczona do transportu cennych surowców strategicznych. Jego zastosowanie do tego celu było konieczne z powodu alianckiej blokady morskiej. U-Boot był owacyjnie witany przez miejscowych Niemców. Podczas wycieczki do Waszyngtonu niemieckich marynarzy podejmował nawet sam Franklin Delano Roosevelt, wówczas minister żeglugi.

Przełamać blokadę

Pod koniec sierpnia „Deutschland” przedarł się przez aliancką blokadę i bezpiecznie powrócił do Niemiec, wyładowany kauczukiem, niklem, cyną i jutą. Jego rejs odbił się szerokim echem na całym świecie, wzbudzając wściekłość i konsternację zwłaszcza w Wielkiej Brytanii.

Okręt podwodny „Deutschland”. Zdjęcie wykonane w czasie jego postoju w amerykańskim porcie New London (źródło: domena publiczna).

Okręt podwodny „Deutschland”. Zdjęcie wykonane w czasie jego postoju w amerykańskim porcie New London (źródło: domena publiczna).

Zachęceni tym sukcesem, Niemcy postanowili iść za ciosem i wysłać za ocean kolejnego transportowego U-Boota – „Bremen”. Miał on być osłaniany przez nowoczesny okręt podwodny dalekiego zasięgu U-53, dowodzony przez kpt. Hansa Rosego.

Hans Rose we własnej osobie (źródło: domena publiczna).

Hans Rose we własnej osobie (źródło: domena publiczna).

Rose otrzymał dodatkowe zadania. Jego okręt miał wejść do amerykańskiego portu, a potem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę w pobliżu wybrzeży Stanów Zjednoczonych. Obok wojskowej, miała to być w równej mierze akcja propagandowa. Chodziło o pokazanie światu potęgi U-Bootwaffe i niemieckiej myśli technicznej.

„Bremen” nigdy nie dotarł do amerykańskiego portu. Prawdopodobnie wpadł na minę w pobliżu Orkadów. Okręt Hansa Rosego musiał samotnie kontynuować rejs.

Wyskoczyć na chwilę po gazetę

7 października 1916 r. o godz. 15.00 U-53 zacumował w Newport. Pojawienie się niemieckiego okrętu podwodnego wzbudziło sporą sensacje wśród okolicznych mieszkańców i personelu bazy. Rose, ubrany w galowy mundur, poszedł oddać honory admirałowi Knightowi, dowódcy bazującej w Newport flotylli niszczycieli.

Następnie, jak napisał Robert K. Massie w trzecim tomie swojej książki „Stalowe Fortece”, niemiecki dowódca: wysłał list do ambasadora Niemiec i kupił lokalną gazetę, która wymieniała statki, które miały wyjść i wskazywała ich porty docelowe.

Zdjęcie U-53 wykonane w trakcie jego pobytu w Newport (źródło: domena publiczna).

Zdjęcie U-53 wykonane w trakcie jego pobytu w Newport (źródło: domena publiczna).

Wkrótce na pokład U-Boota przybył z rewizytą adm. Knight. Towarzyszyli mu jego oficerowie z żonami, przedstawiciele miejscowej prasy oraz zaproszeni mieszkańcy Newport. Mimo ogólnie przyjaznej atmosfery, Amerykanie byli nieufni w stosunku do Niemców i próbowali zatrzymać okręt pod pozorem inspekcji sanitarnej.

Artykuł powstał m.in. w oparciu o ostatni tom trylogii Robert K. Massiego pt. „Stalowe Fortece” (Finna 2015).

Artykuł powstał m.in. w oparciu o ostatni tom trylogii Robert K. Massiego pt. „Stalowe Fortece” (Finna 2015).

Postawa Amerykanów nie dziwi: mieli świeżo w pamięci tragedię storpedowanego przez U-20 liniowca „Lusitania”. Na jego pokładzie, wśród licznych ofiar, byli również obywatele amerykańscy. Katastrofa ta doprowadziła do znacznego ochłodzenia stosunków dyplomatycznych między USA i cesarskimi Niemcami.

Piekło w raju

Z tego też powodu, mimo iż prawo międzynarodowe zezwalało mu na 24-godzinny postój w neutralnym porcie, Rose już o 17.30 rozkazał odcumować. U-53 wyszedł w morze w zapadających ciemnościach. Jak się miało szybko okazać, informacje zawarte w gazecie bardzo przydały się niemieckiemu dowódcy.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, by czytać dalej.

Strony: 1 2

Powiedz innym co myślisz:

Dariusz Kaliński - Specjalista od II wojny światowej i działań sił specjalnych, a także jeden z najpoczytniejszych w polskim internecie autorów z tej dziedziny. Od 2014 roku stały publicysta "Ciekawostek historycznych.pl". Wielbiciel zlotów militarnych, zespołu Dżem i talentu aktorskiego Clinta Eastwooda.

Okupacja
Komentarze do artykułu (11)
  1. Droga redakcjo!
    Czy można prosić o artykuł o tym jak amerykanie darowali Francuzom kolaborację z III Rzeszą. Mam na myśli epizod kiedy US Army weszła do Paryża i widząc francuskich powstańców (którzy powstali dosłownie kilka dni przed ich przybyciem), bodajże Bradley rzucił tekstem o bohaterstwie i wybaczeniu win…

    Szukam jakiegoś artykułu o tym epizodzie w internecie, ale coś nie mogę znaleźć. Może wy coś o tym wiecie?

    Do czytelników: jeśli ktoś coś o tym wie, to bardzo proszę, nie bądźcie zachłanni i podzielcie się wiedzą ;)

    Pozdrawiam.

  2. Dzień dobry, czy mógł by ktoś mi wyjaśnić czemu w bitwie o Anglię Hitler nie użył U-botów do pokonania angielskiej floty na kanale tylko Luftwaffe? Poproszę o w miarę wyczerpującą odpowiedź specjalistów. Dziękuję.

  3. Wybrane komentarze do artykułu z facebookowego profilu, które mogą Was zaciekawić
    //www.facebook.com/ciekawostkihistoryczne/posts/1101254339903224

    Heniek H. K.:
    Mógł poprosić Amerykanów o dostarczenie torped, gdyż własne wszystkie zużył…

    Zbigniew K.:
    I cóż w tym dziwnego Ameryka przystąpiła do wojny z Niemcami w 1917 roku.

    Jakub G. S.:
    Proszę przesunąć swój okręt bo muszę storpedować tamten – k***a dżentelmeni xD
    Robert K.:
    Bo gentelmanem sie jest..a nie bywa..

Dodaj swój komentarz:

Dodaj komentarz


Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu e-mail, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.
Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.

Nasze wydawnictwo

W mrokach średniowiecza Polską rządziły kobiety. I były piekielnie skuteczne

rycheza

Ich ambicja pozwoliła zbudować imperium. Ich duma unicestwiła królestwo. Bezkompromisowa opowieść przywracająca godność najważniejszym kobietom w dziejach polskiego średniowiecza. Już dzisiaj kup „Damy ze skazą” z autografem autora!

2 listopada 2016 | Czytaj dalej...

Damy ze skazą. Bez nich nie byłoby Polski

zapowiedz2-miniatura

Silne, bezwzględne i żądne władzy. Oto historia kobiet, które nie czekały bezczynnie, co przyniesie los. To właśnie one sprawiły, że początki państwa polskiego wyglądały tak, a nie inaczej. Poznaj „Damy ze skazą”, bohaterki naszej najnowszej książki, którą wydajemy wspólnie ze Znakiem Horyzont.

30 października 2016 | Czytaj dalej...

Epoki

Kategorie

Facebook


Polecamy

Imperium

Czy wiesz że...

Nixon2
…postać Imperatora w „Gwiezdnych Wojnach” wzorowana była na prezydencie USA Richardzie Nixonie? To nie jedyna inspiracja czasami wojny wietnamskiej. Imperium symbolizowało Stany Zjednoczone, a Ewokowie reprezentowali Wietkong.


…kpt. Piotrowski, jeden z zabójców Jerzego Popiełuszki, miał kontakty z oficerami KGB? To nie jedyny trop wskazujący na to, że zlecenie zamordowania księdza wyszło z Łubianki.

estrees
…renesansowe francuskie dwórki wiedziały, jak się zabawić? Podczas jednej z inspekcji w komnatach dam dworu znaleziono ogromne sztuczne fallusy. Wiele na pozornie cnotliwych panien prowadziło też bujne życie seksualne bez udziału mężczyzn.