Kontrowersje, odkrycia, bohaterowie i łajdacy. Fascynujące opowieści na każdy dzień od najpopularniejszego magazynu o historii w Polsce

Podstawa programowa według Hitlera. Czego uczono dzieci w szkołach w III Rzeszy?

Pranie mózgu niemieckich dzieci trwało od najmłodszych lat (na il. kadr z filmu krótkometrażowego Disneya „Education for Death” z 1943 roku.

fot.Disney/Educationfor Death/domena publiczna Pranie mózgu niemieckich dzieci trwało od najmłodszych lat (na il. kadr z filmu krótkometrażowego Disneya „Education for Death” z 1943 roku.

Hitler i jego współpracownicy doskonale rozumieli przysłowie „czym skorupka za młodu nasiąknie…” i ochoczo wcielali je w życie w narodowosocjalistycznych szkołach. By zapewnić trwałość swych idei, stworzyli gigantyczną edukacyjną machinę propagandy. Jakimi dokładnie informacjami „karmili” dzieci i młodzież?

Volk, czyli naród, musiał być zwarty duchowo, karny i ślepo oddany idei Tysiącletniej Rzeszy. Dla przywódców narodowosocjalistycznych Niemiec oznaczało to, że w ludziach należy wytworzyć głęboko zakorzenione poczucie jedności oraz przynależności narodowej. Lekcje, które odbierały dzieci w szkołach, a także podczas zajęć popołudniowych czy wakacyjnych, miały zatem o wiele głębszy i bardziej przerażający wymiar, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka…

Szkodliwi idioci

Nazistowską reformę edukacji tak opisuje w książce „Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeszy” Edith Sheffer:

Reżym narodowosocjalistyczny przejął kontrolę nad edukacją z chwilą dojścia do władzy w 1933 roku. Wydano nowe podręczniki i przeprowadzono czystkę wśród nauczycieli, stawiając im wymóg wstąpienia do Narodowosocjalistycznego Związku Nauczycieli (NS-Lehrerbund, NSLB).

Niemal jedna trzecie nauczycieli należała także do partii. Dzieci w szkołach śpiewały codziennie narodowosocjalistyczne pieśni, uczyły się o historycznej i rasowej wyjątkowości narodu niemieckiego i patrzyły na wiszące w każdej klasie portrety Hitlera.

Podczas zajęć – zgodnych z nową podstawą programową – najmłodsi obywatele dowiadywali się na przykład tego, jak odróżniać od siebie przedstawicieli innych narodów. Przygotowano dla nich nawet w tym celu specjalne pomoce naukowe – tablice poglądowe i plakaty, wskazujące rozbieżności pomiędzy rasami. Zwracano uwagę przede wszystkim na kolor włosów i oczu, kształt nosa, odcień skóry. Oczywiście główny punkt stanowiło podkreślenie wyższości rasy aryjskiej nad pozostałymi.

Artykuł powstał m.in. w oparciu o książkę Edith Sheffer „Dzieci Aspergera”, która ukazała się właśnie nakładem Wydawnictwa Poznańskiego.

Artykuł powstał m.in. w oparciu o książkę Edith Sheffer „Dzieci Aspergera”, która ukazała się właśnie nakładem Wydawnictwa Poznańskiego.

Czy wiesz, że ...

...więźniowie sowieckich łagrów dopiero przy temperaturze minus pięćdziesięciu jeden stopni Celsjusza mogli pozostać w barakach? Przy minus pięćdziesięciu spędzali dzień na powietrzu, przy pracy. O odmrożenia było w takich warunkach wyjątkowo łatwo...

...nie wszyscy wierzą, że Hitler i Ewa Braun zginęli w berlińskim bunkrze? Niektórzy uważają, że mogli  wydostać się z oblężonego miasta tajnym tunelem. Następnie wsiedli na pokład samolotu, który zawiózł ich do Danii. Dalej, już na pokładzie łodzi podwodnej, przedostali się do Ameryki Południowej, ulubionej przez nazistów części świata.

...w okupowanej Polsce jednym ze sposobów na wmieszanie żydowskiego dziecka w tłum było "opalanie" go? Ukrywające się w piwnicach i innych zakamarkach maluchy zazwyczaj były tak blade, że natychmiast rzucały się w oczy. Trzeba było więc chodzić z nimi na spacery, by nabrały kolorów.

Komentarze (9)

  1. Prawda historyczna Odpowiedz

    Niedługo tak będzie w Polsce bo już uczą i wychwalają nazistów i Bandytów tzw . żołnierzy Przeklętych i psy Gestapo z NSZ

  2. LK Odpowiedz

    Trudno zmobilizować się do komentarza, bo to oznacza polemikę z autorem / autorką poprzedniego komentarza. Zastanawiam się skad się biorą „ci co zawsze wiedza lepiej”? Czy przypadkiem nie sa produktem indokrynacjii innego totalitarnego systemu, któremu podlegała edukacja w Polsce w latach 1944 – 1989.

  3. Anonim Odpowiedz

    Oto przedstawiciele jednej grupy połączonej więzami krwi zwalcza rasizm walcząc o tolerancję będąc największymi rasistami. Cel jest jeden. Gdy inni będą rozbici my będziemy stanowili zwycięską jedność.

  4. Anonim Odpowiedz

    Dlatego najważniejsza jest możliwość edukacji domowej, co właśnie w Niemczech zabroniono. W przeciwnym razie to państwo produkuje socjalistów jak Hitler, Stalin czy taki gamoi czerwonych wpisujący brednie o żołnierzach wyklętych.

  5. Jarek Odpowiedz

    „W wolnym czasie najmłodsi (a także ci nieco starsi) mogli wstąpić do jednej z licznych organizacji młodzieżowych, jak Deutsches Jungvolk, Jungmädelbund, Hitlerjugend czy Bund Deutschel Mädel.”

    To nie był żaden „Bund Deutschel Mädel” lecz „Bund Deutscher Mädel”.

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.