Ciekawostki Historyczne

Komunistyczne władze wiedziały, że Polacy nie myślą o litości. Niemcy musieli przygotować się na najgorsze. I w wielu przypadkach dokładnie to ich spotkało. Czy zasłużenie?

1. Zamknąć w obozach

Trzy i pół miliona Niemców z przedwojennego pogranicza miało zostać, zgodnie z 13. artykułem konferencji poczdamskiej, przesiedlonych w nowe granice ich państwa. Dokument nakazywał Polakom stworzenie obozów przejściowych, zaopatrzonych w żywność, wodę i środki medyczne.

Polskie władze komunistyczne miały jednak względem niemieckich cywilów własne plany. W 1945 roku polscy komuniści przejęli setki nienaruszonych przez wojenną zawieruchę obozów, porzucanych w popłochu przez cofającą się armię hitlerowską. Decyzja o tym, by nie czynić ich miejscami martyrologii, tylko dalej użytkować, zapadła już wcześniej. Podjęto ją niemal natychmiast po wydaniu 22 lipca 1944 roku manifestu przez Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego.

Na potrzeby nowej władzy zaadaptowano szereg nazistowskich zabudowań, ciągnących się wzdłuż dawnej granicy. Stworzono w ten sposób cały łańcuch obozów koncentracyjnych, biegnący z północy aż po Górny Śląsk. To właśnie do tych miejsc odosobnienia trafiło w 1945 i 1946 roku ponad sto tysięcy Niemców.

Do stworzonych przez komunistów obozów koncentracyjnych po wojnie trafiło około 100 tysięcy Niemców. Na zdjęciu krzyż pokutny na terenie obozu w Łambinowicach (fot. Julo, lic. domena publiczna).

Do stworzonych przez komunistów obozów koncentracyjnych po wojnie trafiło około 100 tysięcy Niemców. Na zdjęciu krzyż pokutny na terenie obozu w Łambinowicach (fot. Julo, lic. domena publiczna).

Obozy nadzorowane przez stalinowców w niczym jednak nie przypominały tych przesiedleńczych, w których oczekujący na transport do nowej ojczyzny nie powinni spędzać więcej czasu, niż to konieczne. Cywilów gnano bez wyroku wprost pod buty, pięści i pałki żołnierzy KBW. Komendanci Salomon Morel, Eryk Karaś, Czesław Gęborski i wielu innych nie znali litości. Ten ostatni sam otwarcie przyznał że dowodzi… obozem koncentracyjnym.

Zobacz również:

2. Zwieźć do kopalń

Dręczenie niemieckich cywili odbywało się za wiedzą i zgodą władz Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego. Główni architekci systemu obozowego w Polsce, czyli minister bezpieczeństwa publicznego Stanisław Radkiewicz i Teodor Duda, szef Wydziału Więzień i Obozów, chcieli jednak także wykorzystać „więźniów” do podniesienia kraju z ruin.

W niektórych miejscach przeprowadzano to w sposób cywilizowany i humanitarny. Tak było w Centralnym Obozie Pracy Warszawa. Jeńców z Wermachtu dobrze odżywiano, nie bito, a nawet pozwalano na namiastkę niezależności administracyjnej. Powstał tam samorząd, tak zwana Antifa, któremu przewodził Heinz Grischke.

Na zupełnie innych zasadach odbywała się praca w śląskich kopalniach. Ponieważ Sowieci zaraz po wojnie wywieźli na Syberię prawie dwieście tysięcy Górnoślązaków, Rząd Tymczasowy, by wznowić wydobycie, zdecydował się na zwiezienie do śląskich kopalń niemieckich cywilów. Ściągnął ich z najodleglejszych zakątków „ziem odzyskanych”. Do szybów wprost z kolejowej rampy trafiali urzędnicy, stolarze, murarze, dziennikarze, nauczyciele… Pełen przekrój społeczny.

W czasie wojny niemal każda rodzina straciła kogoś bliskiego z rąk Niemców. Nic dziwnego, że po zakończeniu wojny chęć zemsty była wszechobecna. Na zdjęciu z 1943 roku polscy chłopi zamordowani przez Niemców (źródło: domena publiczna).

W czasie wojny niemal każda rodzina straciła kogoś bliskiego z rąk Niemców. Nic dziwnego, że po zakończeniu wojny chęć zemsty była wszechobecna. Na zdjęciu polscy chłopi zamordowani przez Niemców (źródło: domena publiczna).

Dla wielu przymusowe przekwalifikowanie na górnictwo okazało się zabójcze. W wyniku wypadku podczas wydobycia, lub – co bardziej częste – z wygłodzenia oraz chorób zginęło kilkadziesiąt tysięcy osób. Praca była całkowicie niewolnicza. Jej rozliczanie odbywało się między MBP a Centralnym Zarządem Przemysłu Węglowego, ciałem powołanym, by zarządzać darmową siłą roboczą z Ziem Odzyskanych.

3. Męczyć na dziko

Poza zinstytucjonalizowaną zemstą, zamkniętą w oficjalnych obozach MBP, zdarzał się również spontaniczny odwet ze strony zwykłych Polaków. Historycy zwracają uwagę na tak zwane dzikie obozy, czyli kawałki polan lub pastwisk otoczone przez polskich chłopów drutem kolczastym, gdzie zaganiano i zabijano „winnych” wojny. Miejsc takich było ponad tysiąc. Zdarzało się, że działały zaledwie kilka dni…

W polskim społeczeństwie nienawiść wobec niedawnych okupantów była powszechna. Niemal każda polska rodzina straciła z ręki niemieckiej kogoś bliskiego. Nowa władza przez lata wykorzystywała to poczucie krzywdy do umacniania swojej pozycji w kraju. Jak wielką trzeba mieć w sobie nienawiść wobec własnego, polskiego narodu, żeby tak postąpić?– pyta retorycznie Hans Klubbe, były więzień obozu w Łambinowicach.

4. Korzystnie sprzedać

Ogromna ilość niemieckich cywilów zatrzaśniętych w komunistycznej Polsce stała się też dla stalinowców okazją do… ubicia niezłego interesu. Zarabiali na „wypuszczaniu” ich z kraju, który był po wojnie całkowicie zamknięty. Nagłe złagodzenie polityki paszportowej było zwykle efektem porozumień polsko-niemieckich albo konsekwencją gry w relacji Warszawa-Bonn.

Szokująca prawda o powojennych polskich obozach koncentracyjnych w książce Marka Łuszczyny pod tytułem "Mała zbrodnia" (Znak Horyzont 2017).

Wstrząsająca prawda o powojennych polskich obozach koncentracyjnych w książce Marka Łuszczyny pod tytułem „Mała zbrodnia” (Znak Horyzont 2017).

Niemców „sprzedawano” w ten sposób przez długie lata, poczynając od 1947 roku. Bogacono się też na tych, którzy postanowili pozostać w Polsce. Oficjalnie okradano ich z dodatków i świadczeń, którymi byli z biegiem czasu obejmowani przez własnych rodaków.

5. Przerobić na szpiegów

Swoje plany wobec „polskich Niemców” miał także formujący się po wojnie wywiad RP (a później PRL). Polskim oficerom odbudowującym słynną „dwójkę” – Oddział Drugi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – nakazano werbunek pośród tych zamkniętych w Polsce Niemców, których rodziny w całości znalazły się po drugiej stronie Żelaznej Kurtyny.

Agencji chodziło o lokowanie jak największej ilości przetrzymywanych dotąd w Polsce „wysiedleńców” w administracji niższego szczebla RFN. Dorosłe już dzieci, wcześniej uznane za zaginione, które wracały do rodzin po latach wojennej tułaczki, mogły uniknąć podejrzeń kontrwywiadu krajów zachodnich.

Polski wywiad korzystając z nadarzającej się okazji starał się zainstalować w RFN jak najwięcej swoich agentów (źródło: domena publiczna).

Polski wywiad korzystając z nadarzającej się okazji starał się zainstalować w RFN jak najwięcej swoich agentów (źródło: domena publiczna).

Plan zyskania dzięki „polskim Niemcom” nowych agentów wywiadu, na który polscy komuniści wpadli w 1947 roku, częściowo się powiódł. Nie znamy dokładnej liczby szpiegów, których przerzucono w okresie powojennym do Berlina Zachodniego. Wpadli tylko dwaj. Jednemu z nich, Heinzowi Arnoldowi, udało się nawet wmówić poszukującej dziecka matce, że to on jest jej zaginionym synem… Gdyby nie działania agentów niemieckich oraz pomoc CIA, może wierzyłaby w to do końca życia.

***

Ta książka nie powinna się ukazać. Nie będzie łatwa i przyjemna. Nie udowadnia, że polskie obozy koncentracyjne nie istniały. Nie zaprzeczy bestialstwu i okrucieństwu polskich strażników. Nie powie, że wraz z „wyzwoleniem” przez Armię Czerwoną czas makabrycznych obozów na ziemiach polskich dobiegł kresu. Dzięki książce Marka Łuszczyny poznasz prawdę o polskich obozach koncentracyjnych.

Bibliografia:

  1. Włodzimierz Borodziej, Hans Lemberg, Niemcy w Polsce 1945-1950: wybór dokumentów, t.1‑3, „Neriton” 2000.
  2. Bogusław Kopka, Obozy pracy w Polsce 1944-1950. Przewodnik encyklopedyczny, Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa : Ośrodek Karta 2002.
  3. Magdalena Grzebałkowska, Wojna i pokój, Agora 2015.
  4. Waldemar Szymczyk, Die Polen, „Gazeta Wyborcza” 13.04.1993.

Sprawdź, gdzie kupić „Mała zbrodnia. Polskie obozy koncentracyjne”:

KOMENTARZE (151)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hector

dla Polaków wojna trwała jeszcze długo tylko wróg się zmienił …

    Andrzej Olkiewicz

    My Polacy mamy tyle pięknych bohaterskich kart w naszej historii , które należy propagować,chwalić się naszym bohaterstwem! w pieśniach patriotycznych męstwo Polskiego żołnierza opiewać! . a zauważam jakiś niezdrowy trend! ukazujących się ostatnio artykułów opisujących nie bohaterstwo żołnierza Polskiego tylko jego zemstę,haniebne opisywanie ze szczegółami! jak mordował,jak mścił się ten zły Polski żołnierz nad biednymi bezbronnymi żydami i Niemcami!. Różnym kręgom na świecie zależy na takim hańbiącym! a nie na bohaterskim wizerunku Polskiego żołnierza!.Proszę więc o refleksję, o przemyślane, bardziej dojrzałe, patriotyczne pisanie!.

      Tyr

      Jak widać niektórzy tutaj mają klapki na oczach i widzą tylko bohaterstwo Polaków, ale trzeba też dostrzec sprawy o których się nie mówi. Należy patrzeć obiektywnie, a nie wybielać historię.
      „Różnym kręgom na świecie zależy na takim hańbiącym! a nie na bohaterskim wizerunku Polskiego żołnierza”. Czy to jest wizerunek hańbiący? Ja powiem, że to jest wizerunek prawdziwy, obiektywny, bo nie wszystko jest takie kolorowe jak się promuje.

        Iznogud

        każdy inny naród wybiela się, stawia swoją historie w jak najlepszym świetle vide Rosjanie, tylko głupie poliaczki pod wodzą Szechtera, tfu niezamierzona literówka, chodziło o Michnika, same się wpychają w gnojowicę, pedagogika wstydu doprowadzona do mistrzostwa, cudze zbrodnie brane na klatę…

        Kot

        Absolutnie się zgadzam . Należy pokazywać dobre i złe strony . My Polacy nie jesteśmy wyjątkiem i szubrawców nie brakuje . W każdej sytuacji trzeba zachować się jak człowiek. Jedni mordują inni ratują a wybór należny tylko do ciebie. Jak możne być zrelatywizowana historia pokazuje estoński film „1944”. To po której stronie będziesz często nie zależy od Ciebie , ale jak się zachowasz już tak

        ble

        Niemiec nie powie ,że były niemieckie obozy tylko ,że były faszystowskie więc te które opisuje autor były komunistyczne.

        jhfjh

        to tylko szkopy, marzyli aby wymordować Polaków, więc takie tematy nikogo nie dziwią, ba nawet dziś mają aprobatę i DOBRZE! Tak powinno być. Zapewne michniki i kodziarze mają inne zdanie?

        aaa

        by było obiektywie autor powinien dopisać jak Niemcy traktowali Polaków, inaczej wychodzi to co wychodzi. Ponad to brak jest tu źródeł, statystyk, konkretnych danych. Ja też mogę napisać artykuł z dowolną tezą i niczym nie poprzeć. Przeczytałem sporo wspomnień Polaków dotyczących okresu zaraz po wojnie – wspomnienia są bardzo różne ale z większości przebija jednak to, ze znęcanie się nad cywilnymi Niemcami nie było normą, co nie oznacza że się w ogóle nie zdarzało. Tu natomiast stawia się prostą tezę: Polacy znęcali się nad Niemcami. Jedyna konkretna liczba podana w artykule, to około 100 tyś Niemców przeszło przez obozy (z 3,5 mln zamieszkujących tzw ziemie odzyskane) – dla przypomnienia liczbę samych ofiar powstania warszawskiego szacuje się na ponad 100 tyś , no ale to Polacy znęcali się nad niemieckimi cywilami – rewelacyjny wniosek…

        asdd

        @aaa Autor odpowiada na pytanie zawarte w tytule, bibliografia jest podana. Jeśli ktoś czyta ze zrozumieniem i posiada podstawową wiedzę historyczną, a do takiej zalicza się ogólne pojęcie o działaniach Niemców w okupowanej Polsce, to nie potrzebuje prowadzenia za rączkę na zasadzie ”ale pamiętajmy, że Niemcy…”- autor ani razu nie poddał niemieckich zbrodni w wątpliwość. Równie dobrze można w każdym artykule historycznym wtrącać różne dygresje gwoli wyjaśnienia, ale w temacie II wojny światowej, myślę, nie ma potrzeby.

        Aha, i przypominam obrońcom honoru polskiego żołnierza, że nikt mu go tu nie odbiera, a historia jest nauką i opiera się na faktach, a nie intencjach. I jeśli ktoś teraz uważa, że cierpimy na niedobór propagowania polskiej historii albo chwalić bohaterstwa polskich żołnierzy II wojny światowej, to polecam popracować nad swoim syndromem oblężonej twierdzy.

        Nasz publicysta | Anna Dziadzio

        @asdd. Pięknie dziękujemy drogi komentatorze za ten wpis. Mamy nadzieję, że będzie czytał nas Pan/ Pani regularnie i dzielił się z nami swoim zdaniem. Pozdrawiamy :)

        Michał

        Podpisuje sie dwoma rekoma pod textem „asdd”. Dla zrozumienia wielu rzeczy przydatne jednak jest, by zrobic krok do tyłu z narodowego punktu widzenia, bez emocji, w oparciu na faktach. Problemem jest zeby podac reke tez tym, ktorzy nie sa do tego zdolni z roznych wzgledow… Dajmy sobie nawzajem szanse prowadzenia dialogu i nie zabijajmy drugiego słowem tym bardziej anonimowo… Wiemy na pewno, ze silnym narodom jest łatwiej dyskutowac ich ciemne strony.

        Nasz publicysta | Anna Dziadzio

        Drogi Panie Michale, cieszymy się, że podpisuje się Pan pod wartościowym komentarzem. Pana wpis jest nie mniej warty uznania. Dziękujemy i mamy nadzieję, że będzie się Pan udzielał częściej na naszym portalu. Pozdrawiamy.

        Anonim

        Człowieku opamiętaj się i otrzeźwiej. Tą wojnę zaczeli Niemcy którzy przez 6 lat mordowali i katowli Polaków. Wojna jest brudna i niesie za sobą śmierć, ból i nienawiść. Kto jak sieje tak zbiera. Przestań pieprzyć o obiektywnym dostrzeganiu histori.

        Wyklęty

        To wybielanie komuny.

      Anonim

      Swiete slowa ,zgadzam sie w stu procentach

      Rudolf Kinas

      Panie Olkiewicz,prawda zawsze w oczy kole i trzeba PAMIETAC,ze kazdy medal ma dwie strony,dlatego trzeba obie akceptowac!

      Ja

      Patriotyzm powinien być w nas. Zacznijmy od małych rzeczy, takich jak interpunkcja. Gdy już nauczymy się pisać, to może zaczniemy również czytać. Potem przyjedzie czas na formułowanie wypowiedzi. Zachowajmy kolejność wykonywania działań. Pominięcie któregoś z kroków może skutkować błędnym wynikiem.

      Jim Bim

      Zgadzam się z Panem

      FAUST

      WIĘC powiadam ci Jędrek, ta jaka dumna jestem z tego patriotyzmu a powiem ci jeszcze więcej … W ramach tegoż patriotyzmu rodacy jadom do reichu , bowiem nie wiem czy wiesz , ale tam mnóstwo no powiadam ci całe mnóstwo biednych staruszków i mają wszystko, ale ich nikt nie kocha, a staruszkiem w szczególności trzeba się opiekować, żony, córki i kochanki pouciekały, więc polki jaom tamże aby ich karmić, sprzątać i doopy podetrzeć i co ty na to , stać byłoby cię na taką samarytańską opiekę nad dawnym katem, pecunia non olet …. ? Także samo jadą do Ostereichu , żeby okazać swoją miłość do wojennych siepaczy …25 % komendantów obozów w Polsce … mów co chcesz jednak „człowiek to brzmi dumnie” ??? !!!

      janek

      Bo niekturzy chcą zawsze być pod niemieckim butem nie wyłączając opozycji która dzieli się na pro niemiecką i pro komunistyczną.

      obiektywciekawostki historyczne

      Komus padło na móżg..mordowali nas wszyscy sąsiedzi Niemcy,Moskale,Czesi/1918 rok Zaolzie/ Słowacy,Ukraińcy i Litwini oraz sądiedzi wewnętrzni,zydzi.. a od nas wymaga się bycia „słonecznym patrolem ” który pomaga oprawcom i mordercom,karmi ich ubiera uczy modlitwy do dobrego Boga i hołubi na wszystkie możliwe sposoby.Macie wszystkie klepki debile? Gwałty,masowe zbrodnie,niepewność jutra głód i strach o najbliższych robia z ludzi potwory…wszystkich,więc przestańcie pierdolić…

        Justyna

        Wreszcie ktoś mądry!

      karo2010

      właśnie, coś ostatnio pokazywanie dosłownie wszystkiego ze złej strony zrobiło sie popularne =_=

      Kronos

      Wojsko to zbrodnicza instytucja która nigdy nie zdobędzie mego szacunku, a jej niewolnicy tym bardziej. Tfu na takich ,,bohaterów”. Kreowany przez polityków do uzyskania własnych korzyści.

      Anna kukowska

      Niestety, zydzi rzadza w TV, i w prasie.

      grzegorz

      Poloki zgoda mordowaliscie ,niemcow bo oni was mordowali ale przez to jesteście nie lepsi jak oni ss-mani jesteście gorsi ,bo jesteście narodem o slabej inteligencji przecietna to 70 IQ debil ma 65 IQ ,pracujecie w ich plantacjach szparagów za pieniądze za które murzyn by nie poszedł ,oddajecie im wasze córki kim wy zjeby jesteście ,ksenofobi,robole,drobne zlodziejaszki ,antysemici kim wy jesteście nie wiem

        BIBI

        GRZESIU KOMU CZĘŚIEJ DAJESZ NIEMCOM CZY RUSKOM?

    MiraS

    Łuszczyca. To nazwisko nie budzi zaufania.

    Anonim

    Tak oglądam te stronke i coraz bardziej śmierdzi mi tu wyborczą Polak zawsze zły.

      Anonim

      Nie, k***a, zawsze dobry.

      [Komentarz został złagodzony przez redakcję. Spróbujmy unikać wulgaryzmów nawet w trakcie najgorętszych dyskusji]

      marmara

      Nie litować się nad Niemcami —-zasłużyli sobie.Słowa ostatniego przywódcy z Getta

    Andrzej Ciećko

    Panie Marku urodził się pan w 1980 i to już wszystko co by należało powiedzieć i nic więcej do pana oraz reszty tych moralistów broniących biednych niemców pachołków hitlera co przed końcem wojny z niewzruszeni wykonywali swój obowiązek wobec trzeciej rzeszy mordując Polaków – przypominam nimieckie społeczeństwo nigdy nie kwestionowało jego poleceni ni decyzji a przegranej wojnie nagle wszyscy nienieccy obywatele stali ofiarami faszyzmu lub zaciekłymi antyfaszystami ale , po wojnie bo dzień przed kapitulacja to bez skrupułów strzelali do Polskich dzieci wieszali naszych dziadków gwałcili babcie z uśmiechem na ustach i okrzykiem
    chwała hitlerowi ( heil hitler) a może pan panie marku napisze o uczuciach Polaków którzy wracali do domu a tu brak dziecka bo była łapanka lub żony albo zony która przeczytała ze jej męża powieszono a może spyta się pan tych co całymi wioskami byli wysiedlani i dobrze jak ich przesiedlono a nie wymordowano lub wywieziono do obozów a może zapyta się profesorów Polskich wywiezionych do obozów i wymordowanych i kilku milionów Polaków zamęczonych przez niemców jak opisze pan ich uczucia każdego zamęczonego Polaka i każdego Polaka którego to dotknęło bo zasranym jest obowiązkiem pana jako Polaka głoście wisieć o martyrologi własnego narodu by cały świat o tym mówił to może pan sobie pisać o biednych niemcach ale nie sekundy wcześniej a niestety takich książek Pana aktorstwa brak i reszty moralizatorów :

    z poważaniem AC

      MH

      Marek to tylko Polsko brzmiący pseudonim. Przecież nikt by nie przeczytał tego artykułu, gdyby ten pan publikował pod swoim prawdziwym nazwiskiem. Tak samo, jakby nikt nie głosował na T*ska, K*czyńskiego, W*łęsę czy Bi*dronia, gdyby startowali w wyborach pod swoimi prawdziwymi hebrajskimi nazwiskami.

    Anonim

    Ta rasa panów powinna zniknąć z powierzchni ziemi.Nikomu po wojnie nie przyszło do głowy aby wszystkich,od kołyski po starca wybić,Za Oświęcim,Sztuthoff,Nasza stolicę.
    Oni zabijali dzieci,jak słyszę niemiecka mowę to zygac mi się chce.
    Jestem Gdanszczaninem i tych gadów oglądam często na Dlugiej

      Gdańziger

      A nie przeszkadzają Ci niemieckie domy w Twoim Gdańsku i inne elementy Gdańska które Niemcy zbudowali ?Oglądasz je ,chodzisz po nich a może nawet mieszkasz !Warto doinformować się też w jaki sposób Gdańsk (a dokładniej Danzica) był(a) była „włączana” do polskiej władzy .Bo raczej żadnych referendów nie było !Były za to miecze i ogień !

    Kazik

    Po przeczytaniu tego artykułu jestem na 100 procent pewny, ze ten artykuł to celowe fałszowanie historii autora, który tu w tych swoich wypocinach wymienił nazwiska zbrodniarzy jak miedzy innymi np. tego Morela i innych sadystów celowo dla nierozpoznania zakamuflowanych pod z polska brzmiącymi nazwiskami nie napisał jaki jest ich prawdziwy rodowód, ale bezczelnie kłamie że to byli Polacy a dowodem tego kłamstwa jest to, że o tych w/w zbrodniarzach nie pisze wprost, ze to byli ŻYDZI ale non stop że to POLACY. Nie czarujmy się – a wiem co piszę, bo przeżyłem tą wojnę, wykop mnie z mamą z mieszkania, wywózkę jak bydło po ograbieniu mojej rodziny przez Szkopów, czteromiesięczny areszt mojej mamy przez Gestapo (uratowany dzięki Niemce też wykopanej ale przez Sowietów z Królewca) i potem po wojnie zmuszony na tych Ziemiach Odzyskanych mieszkać z rodzicami ograbionymi ze wszystkiego, bo w naszym mieście jak ojciec wrócił ze szkopskiej niewoli to niczego swojego już nie odzyskał – i Polacy wcale się nie mścili na Szkopach, bo mieszkaliśmy z całą rodziną pana Otto Domke ok. 8 miesięcy zanim wykopano ich do Reichu, czyli my na parterze jego domu a oni nad nami na piętrze (z żoną, jego dwom synami, córką z jej dzieckiem)a ja jako ok. 9 letnie dziecko razem z jego chłopakami żeśmy się na podwórku bawili i to dzięki mojej rodzinie nie zostali ograbieni a nawet zamordowani, bo do dzisiaj pamiętam jak Rusy tą główną ulicą na której żeśmy mieszkali przez prawie dwa tygodnie dzień i noc pędzili krowy od strony Szczecina na Wschód a w nocy Niemcy uciekali na dachy domów i ze strachu bili metalowymi pokrywkami z garnków i krzyczeli: -„HILFE, HILFE, HILFE” = CZYLI RATUNKU – bo RUSY wraz z MO+KBW+UB z kopa wchodzili do ich mieszkań i ich ograbiali a nawet niektórych zabili. – Towarzyszu, fałszerzu historii obrażający nas Polaków AUTORZE tych tu w/w wyPOcin pytam się a kim przeważnie byli ci funkcjonariusze sadyści jeszcze podobno gorsi od SS z UBP, KBW, INFORMACJI WOJSKOWEJ MO o których towarzysz nie pisze, jak nie ŻYDAMI a ich szefem na Pomorze Zachodnie kim był tn wyjątkowy sadysta ojciec Kwaśniewskiego Izaak Stoltzman a kim był główny szef UBP w Polsce z nadania ZSRR ten Jakub Berman, albo kim była ta słynna Krwawa Luna Brystygier, Cymerman-Cyrankiewicz, Rotenschwantz-Bierut itp. itd.- – DODAM, ze ŻYDZI już od czasu tego PRZEKUPIENIA przez Niemców W DNIU 14 marca 1960 roku podczas spotkania Adenauera z Davidem Ben Gurionem w hotelu Nowego Jorku WALDORF-ASTORIA tą wielomilionową sumą w dolarach i dodatkową pomocą militarno-gospodarczą już na chama coraz bezczelniej FAŁSZUJĄ nie tylko Polską, ale swoją sadystyczną historię jak np. ta wyjątkowo bezczelna pisanina „polskie obozy” „NAZIŚCI” czyli takie wzięte z kosmosu ufoludki a nie Niemcy a nie Zydzi buszujący na ideologii swojego K. Marksa syna rabina, jak np. Hitler, Lenin, Trocki, Goebels, Himmler, Heydrich założyciel JUDENRAT, Goering itp.

Anonim

Rozliczonych NAZISTÓW zostało, z tego co wiem zaledwie 2 %. To o czym mówi autor było zwykłym katowaniem cywili, którzy często nie mieli nic wspólnego z czynnym wspieraniem nazizmu. Niewolników dla Matki Rosji nie jest nigdy za wiele. Po prostu szło się pod mur albo katorgę za to, że sie jest Mazurem czy Ślązakiem, bo tereny te były kojarzone przez ”czerwonych” z Niemcami. Przeciez Rosjanie np. taki Olsztyn kompletnie rozkradli i zrujnowali, co było ich świadomą polityką.
Czy te obozy to plama krwi na rękach narodu polskiego? Przecież terror szedł nie ze strony zwykłych Polaków, lecz stalinistów, którzy tutaj kolbami karabinów zaprowadzali swój ustrój. Wcale nie mieli poparcia Polaków i musieli fałszować wybory. Nie zapominajmy też, że komendaci owych obozów to byli często polscy Żydzi.
Dlatego o ile te samosądy ludności na niemieckich żołnierzach uważam za sprawiedliwość (wobec tego co ci drudzy wcześniej zrobili), to powojenne obozy za zwykły ruski terror. Pozdrawiam

    obiektywciekawostki historyczne

    Do gdańziger A nie przeszkadza Ci to w jaki sposób FryderykI-szy „wszedł” w posiadanie Gdańska w XVIII wieku? Doczytaj tumanie niemiecki pruski knurze….miecz i ogień niesli na tamte ziemie krzyżacy durniu a przeciw mieczowi jedyna bronia jest lepszy i sprawniejszy drugi miecz a co do domó… szkoda,że nikt nie zaprosił Cie na zwiedzenie wystawy „Warszawa styczeń 1945 rok z wyjaśńieniem kto to zrobił.. Od..zawsze w waszej germanskiej teutońskiej duszy siedzi morderca,grabieżca i niewinny sk…syn po zbrodni faryzejskie nasienie…

ttt

Należało się niemiszkom a za to co oni robili to sie dziwię że aż tak miękko ich potraktowano.

Jarek

Nie trzeba było głosować na Adolfa H卐卐卐卐卐a.

    przkr04

    Bądźmy uczciwi. Każdy Polak jest złodziejem? Czy tylko złodziejami zostają Polacy? Nie. Niemiecka ludność cywilna znalazła się w nieodpowiednim miejscu i czasie. Po wydarzeniach, które dotknęły każdą z polskich rodzin, pod wpływem silnych emocji, niektórym puściły nerwy. Dodatkowo ustrój oddzialywal negatywnie i nakrecał.

      RAFAŁ

      i nikt z tamtych miesięcy,nie tylko w Polsce,ale wszędzie…nawet”pouczenia nie dostał”i tak zaczęła się piękna,DOBRA,przez DOBRYCH LUDZI,powojenna historia…ZLO ZASTAPILO NOWE ZLO…dziwne że do dziś Niemcy nie chcą nawet przepraszam usłyszeć?a wypadało by coś powiedzieć,a nie nazizm im dalej wypominać

        Anonim

        Mamy przepraszać Niemców za to, że rozpoczęli II wojnę światową? Za próbę wymordowania Polaków, Słowian, Rosjan, Żydów. Nie żartuj.

Max Paradys

No i co, że koncentracyjne? Obóz koncentracyjny to nie jest obóz zagłady. W tym sensie każdy obóz jeniecki jest koncentracyjny. Robienie z tego afery jest nieuczciwością historyczną. Co innego to co tam się działo. Bardzo jednak dobrze, że Niemieccy jeńcy zostali „zagospodarowani”, szkoda żę przez sowiety.

Ada

A w mojej wsi długo mieszkali razem. Nikt im krzywdy ni robił.

Anonim

Ciekawe co działo się i dzieje na polskich ziemiach utraconych?

Czytacz

Nie chcę komentować tego artykułu. Poprzednie komentarze powiedziały w zasadzie wszystko. Dodam tylko, że jeśli Polacy byliby równie efektywni i miłosierni jak Niemcy to niewielu by ich przeżyło pobyt w Polsce po 1945 r.

real

Ach ci „biedni” Niemcy i ci „okrutni, dzicy” Polacy.. Wybielania Niemców cd.

surwiwalowiec

Jak to mówią „Karma wraca” po wojnie Niemcy nie płacili nam reperacji wojennych a szkoda … To do dziś powinien być taki JOKER wyciągany z rękawa dla uciszania wszelkich pretensji wysuwanych przez rząd niemiecki czy indywidualnie przez Niemców wtedy oni chcieli budować swoje wielkie państwo na naszych kościach a raczej na kościach naszych przodków dziś u nich Arabowie,islamiści chcą tworzyć islamski kalifat i jakoś brak mi współczucia taki chichot historii

    Katarina

    uwazaj pacanie, bo do ciebie ten kalifat zaraz przejdzie. Niemcy nie sa daleko od polski…

hill

„W 1945 roku polscy komuniści przejęli setki nienaruszonych przez wojenną zawieruchę obozów…” Naprawdę setki? Może tak konkretniej bo coś mi to trąci tanią sensacją i wręcz odrzuca od zapoznania się z całością

spas

Autorem dziennikarz Gaz Wyb (Duży Format). I wszystko jasne.

    filip

    Hehehe

ren

W mojej okolicy (okolice Legionowa) maruderów po prostu wyłapywano i zabijano nawet jeśli poddawali się bez walki czy wręcz zgłaszali na posterunek policji.

Ahmed potomek Adolfa

Bóg ich ukarał muslimami którzy ich gwałca i mordują.

kat

Szkoda że Piłsudski nie wjechał do nich w czasie , kiedy było to możliwe . Załatwili by sprawę z rozmachem i nie doszło by do wybuchu II wojny światowej .

Polska dla polakow

Oj brzydkie polaki jakie brzydkie polaki, chcieli sie zemscic na hitlerowcach no takie brzydkie polaki. Ojj rosna antypolskie nastroje. Lewackie media i lewackie pismaki probuja z calych sil podburzyc narod polski! Od jakiegos czasu propaganda antypolska jest co raz mocniejsza wszystkich takich sprzedajnych lewackich pismakow powinno sie wyrzucic z tego kraju!

    Anonim

    A takich jak ty leczyć.

    Anonim

    te scierwa trzeba poZabijac

      inka

      gdzie jest admin,to nawoływanie do zbrodni,nieprawdaż?

Bartosz Molski

No i proszę. Okzuje się, że są tu tacy ktòrzy mówią o którym aspekcie historii wolno pisać a o którym nie. Fajnie. Jak ktoś pisze nieprawomyślnie, to lewak opłacany za pejsiaste dolary i pefał. Kiedyś, jak ktoś pisał niewygodna prawdę to był warchoł i agent cia. Prawy sektor ma retorykę rodem z Moskiewskiej Prawdy. Taka konkluzja.

    Piotr

    Wieża Eiffla jeszcze stoi?! Tak liberalnie, (róbta co chceta). Tolerancja i swiadomość. To pierwsze: na 100% zgadzam się, to drugie: nie do zaakceptowania, mało wiesz, lepiej (jeszcze) spisz.

    Czytacz

    A co czytuje pan ten dziennik? Prawy sektor? Pomyliły się panu kraje. Proponuję wrócić do kraju żeby nabrać odpowiedniego poglądu.

Stasiek

Tytuł winien brzmieć Tak komuniści mścili się na Niemcach

Robert

Jak Salomon Morel to Polak to Autor tego paszkwilu to mądry i uczciwy człowiek.

elbrujo

z mała poprawka to nie były Polskie, a sowieckie obozy Polska wtedy wpadła w sowiecką okupację

Grace

Tematyka zbrodni odwetowych nigdy nie zostanie w pełni zgłębiona ze względu na ciche społeczne przyzwolenie na tego typu działania. W powojennej Czechosłowacji zagwarantowano nawet prawnie niekaralność aktów przemocy na Niemcach (w przeważającej mierze ludności cywilnej, zamieszkującej bardzo licznie obszary pogranicza). Poruszanie tych kwestii nie ma na celu „oczernienia” jednej nacji lub „wybielenia” innej, lecz na pokazanie okrucieństwa, jakiego może dopuścić się człowiek niezależnie od przynależności narodowej i etnicznej. Takie książki, chociaż bolą, muszą wejść po powszechnej świadomości, podobnie jak w Niemczech dogłębna wiedza na temat zbrodni nazizmu jest absolutnie niezbędna. Ku świadomości, refleksji i przestrodze.

    LT

    I ta „dogłębna wiedza na temat zbrodni nazizmu” polega na częstym używaniu słów Polnische Konzentrationzlager.

    You’re not Grace, you’re Ugliness

      Grace

      Dziękuję za kulturalną i merytoryczną odpowiedź. Jak rozumiem, nieprawidłowości w niemieckim nauczaniu historii mają usprawiedliwiać działania opisane w omawianej książce?

Krystow

Amerykanie za gwałt na Niemce karali rozstrzelaniem-to jest ludzkie podejście nawet na wojnie. Pogromy najczęściej były na niewinnych ludziach. Zemsta może dotyczyć tylko sprawcy. Zemsta tylko przez sądy. Albo jesteśmy ludźmi albo zwierzakami

    Czytacz

    Nie chcę rozwodzić się na temat odpowiedzialności całego narodu za zbrodnie. Odpowiedz mi jednak na pytanie jaki naród był inicjatorem I i II wojny światowej? Mszcząc się przez sądy musielibyśmy osadzić cały Wermacht, SA, wszystkich wartowników i lekarzy z obozów koncentracyjnych i SS co nie nastąpiło. Nie zapominaj o niemieckich gwałcicielach na robotach przymusowych itd. itd. Ponadto sprawdź sobie ile Niemek zostało zgwałconych przez Amerykanów (nierozstrzelanych) nie wspominając o prostytucji wymuszonej głodem i sytuacją. Reasumując twój wpis to tylko pobożne życzenia nic więcej.

xXx

Że wojna wyzwala w człowieku bestię ( niezależnie od koloru munduru i znaku rozpoznawczego na hełmie czy pancerzu czołgu ) najlepiej świadczy film pt. „Pod ostrzałem:
Szeregowiec Tony Vaccaro”. Film pokazuje losy w/w który przez 272 dni walczył w szeregach 83. dywizji piechoty USA i w tym czasie nielegalnie posiadanym aparatem fotograficznym wykonał ponad osiem tysięcy zdjęć. Na jednym z nich, uwiecznił zabitą i najprawdopodobniej zgwałconą przez amerykańskich żołnierzy, członkinię Volkssturmu, której po wszystkim wbili bagnet w przyrodzenie. Tony Vaccaro, sfotografował zabitą i opowiedział o tym przed kamerą.
Mając na uwadze dzisiejszą wiedzę o współczesnych konfliktach, można przypuszczać, że podobnych choć może na tak drastycznych przypadków były setki jeżeli nie tysiące.

newada

Faktycznie – śmierdzi na odległość wyborczą… Może i słowo o bracie jej założyciela by tutaj napisać? Ciekawe że ta nacja zawsze się urządzi po czym potrafi szybciutko dostosować się do nowej sytuacji (vide młodszy Michnik)… A swoją drogą,o czym już ktoś wspomniał, dlaczego Morel jest przedstawiany jako Polak? Gdyby nim był to zostałby osądzony w III RP ale nie da raby bo… Bo co? Bo IZRAEL NIE WYDAJE SWOICH OBYWATELI!!!

クリストファー

Kilka dni temu CIA odtajniła swoje raporty agentów na temat PRL i można wynieść jakie stosunki podległe były miedzy powojenną RP/PRL a ZSRR , taki mały przykładzik kupowaliśmy worki z juty na cement za 5 zł, a te same wypełnione worki cementem sprzedawaliśmy „bratniemu narodowi” za 4 zł.
Oczywiście jest to mały przykład ale jak pomyśleć jak „zarabialiśmy” na zwykłych workach to co było z surowcami takimi jak stal czy węgiel, ( podobno pierwsze radzieckie bomby atomowe były na polskim uranie, bo amerykanie wywieźli zagrabiony podczas wojny przez Niemców uran z radzieckiej strefy okupacyjnej zanim przekazali ZSRR).
Jak można się domyśleć w polityce zwłaszcza w pierwszym dwudziestoleciu powojennym gdy byli dowódcy wojskowi i cywilni z „importu” nie mieliśmy lepszych warunków od tych ekonomicznych( no zdarzało się ich zaskoczyć jak zaproszono Nixona ale to było dopiero w latach 70 XX W.).

mariner

Wrecz same slowa sie cisna na usta ze ” kto sieje wiatr zbiera burze” .Tak sie dokladnie stalo z Niemcami.Poparli Hitlera ,dajac mu legitymizacje w wyborach 1933 aby mogl zawladnac calym panstwem niemieckimw spsob pozornie legalnym tak jak dzis robi to PiS. Niema sie co dzxiwic ze system jaki stworzyli byl systemem nastawionym na mordowanie .W ramach tego nawet przeciwnicy Hitlera pracowali dla niego chciac przezyc choc kilka dni dluzej.Spoleczenstwo niemieckie od zawsze bylo anty -polskie z uwagi na to ze w 1918 r oderalismy im spora czesc terytorium.Niewazne czy ich czy nasze.Oni twierdza do dzis ze poznanskie to „ich” terytorium bo krol Stanislaw Poniatowski nie splacil dlugow zaciagnietych u Prusakow.Oni wzieli zwyczajnie to co im sie nalezalo w ramach zwrotu pozyczki krolewskiej.
Skoro machina niemiecka w czasie II ws byla nakierowana na wyniszczanie narodow i upodlenie ich do granic wyobrazni to dlaczego w ramach retorsji n ie mieliby sie tego samego spodziewac po przegranej wojnie.? W przewazajacej masie oni sie tego spodziewali i dlatego tak to dzielnie znosili.
Znali prawde o zachowaniu wojsk niemieckich w Rosji ,Polsce, na Balkanach z relacji zplnierzy przebywajacych na urlopach i prawdopodobnie niejedna zona czy matka z trwoga sluchala o zblizajacej sie klesce Niemiec.

    クリストファー

    Współpraca z ZSRR była już za Republiki Weimarskiej rozpoczęto potajemne szkolenia testy na poligonach itp, wtedy dążyli do nowej wojny w wyniku której zmiotą „saisonstaat” zdali sobie sprawę że trzeba im sojusznika, Hitler jednak się przeliczył że z dnia 1 XI 1939 wywoła małą lokalną wojenkę na wschodnich rubieżach Europy.
    Los jaki spodlał Polaków ( też Jugosłowian gdy zdecydowali przejść na stronę aliantów) podczas wojny było niczym innym jak zemstą za odrzucenie oferty, Hitler kierował się emocjami co doprowadziło go do klęski, wystarczyło „podludzi” ukierunkować a ci wydatnie przyczynili się by do rozszarpania tworu zwanym Związkiem Radzieckim.
    Po strasznej wojnie, część polaków sądziła że władza będzie jako tako „demokratyczna” ale ucieczka Mikołajczyka z opozycyjnego PSL-u pozbawiła wszelkich nadziei na to że społeczeństwo Polskie będzie miało większy wpływ na to co się działo w kraju.

mariner

cd
Mnie zastanawia taka czysta „zyczliwa nienawisc ” z jaka niektorzy dziennikarze opisuja te trudne sprawy, popadajc w czarno/biale interpretacje.Im mniej zyje ludzi zwiazanych z aparatem PRL tym odwazniej sie pisze ,przeginajac fakty o ” rezimie , okupacji ” itp.Pragne zauwazyc ze PRL mial pewna czastkowa legitymizacje wladzy przez dlugi okres. Utracil ja w 1980 r.Pragne rowniez zauwazyc ze Leszek Miller byly PZPRowski dzialacz centralnego szczebla dwa razy wygral demokratyczne wybory a wiec to nie jest tak ze winni byli tylko komunisci.Bez poparcia jakiejs czesci spoleczenstwa nie utrzymaliby sie u wladzy tak dlugo awiec polskie spoleczenstwo w calej swej masie jest tez w jakiejsc czesci odpowiedzialne za to co sie stalo po II ws
Z czysto ludzkiego punktu trudno sie dziwic ze ludzie zyjacy przez 6 lat w strasznym stresie nie chca odreagowac swych lekow na ciemiezycielach.

mariner

cd
W takich tez kategoriach postrzegam takie publikacje jak ta. Odreagowawania ! Kapitakizm zabral nam poczucie bepzieczenstwa i stare strachy powrowcily.Ludzie zyjacy w stresie zawsze maja tendencje do widzenia rzeczywistosci w kategoriach czarno-bialych.Wspolczuje temu autorowi.Musi zyc w niezlymn starchu skoro nie zdobyl sie na rzeczowe i obiektywne spojrzenie na temat. Mysle ze chcial zarobic pieniadze na sensacji.

    Andy

    Mariner.
    Nie pisz w imieniu Polaków, bo piszesz w swoim imieniu. A kim jesteś i gdzie mieszkasz można się domyślić. Nawet polskiej czcionki nie masz na klawiaturze.
    W dyskusji nad artykułem nie zabieram głosu. Nie wiem, nie żyłem wtedy, nie mam wiedzy.
    Mam wiedzę, że Niemcy wywołali ll wojnę światową, że chcieli wymordować pół Europy, że udało im się wymordować 6 mln Polaków. To są fakty historyczne.
    Ponieśli niewielki, niewspółmiernie mały do winy koszt tych zbrodni.
    Wykręcili się od wypłacenia Polsce reparacji – odszkodowań. Na dwa biliony zł niedawno Rząd Polski wycenił te reperacje. A fachowcy w świecie oceniają, że faktyczny koszt poniesionych strat był przynajmniej z 10 razy większy.
    Teraz wspierani przez polską opozycję pod przywództwem Tuska przyczyniają się do niszczenia Polski. Odmawiają wypłaty przez Unię należnych Polsce sum. Pod pretekstem braku praworządności i wieloma innymi zmyślonym powodami.
    Nie pasuje bardzo Niemcom nasz rząd, który jest niepokorny wobec nich i zaprzyjaźnionej Niemcom Rosji.
    Wspieranie Putina w czasach, kiedy morduje naród ukraiński, kiedy zrównuje z ziemią ukraińskie miasta, kiedy próbuję wymazać z mapy ukraińskie państwo, to kolejna zbrodnia Niemców. Przyglądają się temu, gotowi do rozmów i negocjacji ze zbrodniarzem. Związani kontraktami ze zbrodniarzem. Uzależnieni od dostaw ropy i gazu od zbrodniarza.
    Troska o własny tyłek, o własną wygodę jest ponad okrutną wojnę na Ukrainie. Naukowcy ( niemieccy zresztą ) wyliczyli, że koszt całkowitego uniezależnienia się od rosyjskich surowców, to ok. 300 euro na statystycznego Niemca.
    Cóż to znaczy dla tak bogatego kraju.
    Niemcy pozostali Niemcami. Poprzednie wojny nauczyły ich wiele. Wiedzą, że w nowej rzeczywistości można grać dla siebie w białych rękawiczkach. Używając szantażu gospodarczego, wykorzystując tanią siłę roboczą zza granicy, konstruując przepisy unijne pod swoje potrzeby.
    Wypierając się powoli, ale konsekwentnie swoich przewin z przeszłości starają się budować wizerunek kraju miłującego pokój i spokój.
    Przy okazji zbrodniczej wojny na Ukrainie widać, że interesuje ich tylko ich własny pokój i spokój.
    Dobrze, że Europa i reszta świata przejrzeli na oczy, że coraz więcej społeczeństw widzi jak zachowuje się kraj, który chciał przewodzić europejskiej wspólnocie.
    Ktoś napisał wyżej, że karma wraca…
    Mam nieodpartą nadzieję że wróci do Niemców. Za nie zadośćuczynione dawne winy i za obecną bezczynność wobec narodu ukraińskiego.

Maciej

Czy Łuszczyna praktykował u Goebbelsa?
Owszem Polacy mścili się na nazistach, ale obozy były sowieckie bo Polska była po okupacją.

    lepmuk

    …łuszczyna to taki ,polak’
    jak tusk , jeden i drugi to łotry
    antypolskie i nic poza tym !

szczyny

Nie czytam Łuszczyny bo to są szczyny.

tlandraEviva

Dlaczego słowo „winni” jest w cudzysłowie? Wszyscy Niemcy, którzy korzystali z sukcesów Hitlera, byli winni.

Artur Bunsch

Ciekawostki historyczne to dzialalnosc Gqzet Wyborczej,ktora pluje na wszystko co Polski.Polacy zamiast przebaczac Niemcom po 2 wojnie swiatowej,powinni byli zemscic is na naich tak Jak Czesi na Niemcach,I wygnaly tych z sudet,dzisiaj maja spokoj.Polacy przebaczyli i znowu na nas najezdzaja,czas na Polski dekret bekiesza,bo na ja ktora nas chciala fizycznie wymordowac,na ja ktora wprowadzila operacje Tannenberg,I okradla ze szystkiego zasluguje Tylko na unicestwienie,Niemcy chcieli z Polska zrobia to co Rzymianie z Kartagina,Koniec tego,czas nauczyc Niemcow I folksdojczy ze za calkowite zniszcz nie Polski,za mordy na Nasser inteligencji,za niszczenie naszych fabric,miast mud za zaplacic,juz czas na to.

Le

Ale komór gazowych w tych obozach nie było?

marek k

zakłamywania historii ciąg dalszy, biedni niemcy brutalni polacy, nie warto czytać bzdur napisanych przez tego niby reportera który nie jest nawet w stanie poprzeć swoich kłamliwych tez žródłami historycznymi

AxelTusk

Niemiecka propaganda…

Anonim

Kupilem I żaluje. Propaganda jakiej malo. Zaraz bedzie ze polacy mordowali zydow a niemcy ratowali. Autor kozystal z artykulu z gazety niemieckiej wyborczej

    Mądry człowiek

    Każdemu człowiekowi należy się ten sam stosunek tak samo i dla zwierząt nie należy winić Niemców tylko Hitlera bo on pociongał za sznurki

skin-head

Wszystko się zgadza , tylko autor tego artykułu zapomniał dopisać , że to nie były polskie obozy , ale nadzór nad nimi sprawowało NKWD , czyli sowieci , a drugie tyle więźniów w tych obozach to POTRIOCI POLSCY.

Agdar 7

Bardzo mi się podoba,, byli okradani,,? Chyba z tego co ukradli….

piotr

To co Ukraińcy (bandy UPA i OUN zrobiły) z Polakami, gdzie Niemcy wielokrotnie ratowali Polaków na kresach przed krwiożerczymi hordami siekierników i nożowników ukraińskich w szczególny sposób zadręczających kobiety i dzieci!!!

Anonim

„Polskie obozy…”

Paweł

Ciekawostki historyczne służą do zakłamywania historii ? W obozach „nazistowskich” byli zamykani „Niemcy” przez Polaków (…nie komunistów) Prawda jest taka że obozy były zbudowane przez NIEMCÓW i przetrzymywali tam Polaków którzy wykonywali niewolnicze roboty dla ludności NIEMIECKIEJ która czerpała z tego korzyści. Po wojnie Komuniści (gdzie kierownicze funkcje pełnili Rosjanie i żydzi polskiego pochodzeni) przejęli je do tych samych celów.

czes

Po tym co zrobili nam Niemcy, niech się cieszą, że nie powywieszaliśmy wszystkich tych niby cywili, którzy przez całą okupację przyczynili się do śmierci milionów Polaków i żydów… Kajanie się w tej sytuacji to jakaś paranoja! Wygląda mi to próbę wprowadzenia na legalu do mediów określenia „polskie obozy koncentracyjne”, niestety ogólnoświatowa opinia nie będzie wnikać co i jak i utwierdzi się w przekonaniu, że Oświęcim to nasza robota – trochę odpowiedzialności autorze, no chyba, że to zlecenie od zachodniego sąsiada…

Milena Trziszka

Porozczulajcie sie jeszcze troche nad biednymi, pokrzywdzonymi Niemcami. Co trzeba miec we lbie zeby bezustannie pluc na wlasny narod. No, lewaki to maja takie juz czule serduszka. Pieski, kotki, drzewka…

mchlrj

Przezabawne. Nagle komunizm, ruch co do zasady przeciwnarodowy, był na wskroś polski. A Żydów w tym wszystkim jak nie było, tak nie ma. Nawet taki Salomon Morel, który w latach 90-tych uciekł do Izraela, gdy zaczęto badać jego działalność w tych żydowskich obozach koncentracyjnych, okazuje się być Polakiem. XD Tak to jest jak za pisanie o przeszłości biorą się ludzie tacy jak Marek Łuszczyna

Paweł

Tak,my bohaterscy,bez skazy polacy…i ta podła europa,która powinna nas podziwiać i słać nam pokłody,bośmy lud umęczony i wybrany!z jednej strony fajnie że polak,napisał(odważny)książke w której…wręcz profesjonalnie dobiera słowa,żeby nikogo nie obrazić i złagodzić przekazanie prawdy…od małego,na lekcjach historii,uczymy się o WIELKIEJ,BOHATERSKIEJ I KRZYWDZONEJ PRZEZ SĄSIADÓW RZECZPOSPOLITEJ…żeby nie było,chce kochać ten kraj…ale dopiero po 20 latach zaczołem otwierać oczy…jedyne czego pragne,to PRAWDY,a dochodze do wniosku że,nawet w szkole uczyłem się”przystosowania do życia w KŁAMSTWIE,a sąsiad to mój wróg…ale teraz wiem poco tak naprawdę jest potrzebna historia…
Po I wojnie światowej mówiono”nigdy więcej”(czyli niekompetentny idiota,nie znający tematu)…bardziej moim guru byłby ON co logicznie zauważył”historia lubi się powtarzać”…
marzeniem moim jest żeby lekcje historii,pewnie nie tylko naszego kraju,opowiadały mi nie tylko o naszych bohaterach i wkuwania dat na pamięć,ale żeby mówiły też o ciemnych kartach naszej historii,pmomijanych lub bo nie da się ukryćw dwóch słowach wspomnianych.Dlaczego?
przykład:”kiedy sam byłem mały to już wiedziałem że źli są Niemcy i Rosjanie,nawet czesi,oni nas nigdy nie lubili,ale….dlaczego?przecież my nawet ich nie wyzywaliśmy?”…a w ostatnim moim roku edukacji średniej,podręcznik do historii,opracowany przez geniuszy historia,wmawia mi,że….np.”Feliks Dzierżyński ojciec założyciel dzisiejszej FSB”byłprawdziwym komunistą,jedynym i prawdziwym…bo żył w ziemiance,na chlebie i soli,nie miał dóbr bo taka była idea i najważniejsze…był Polakiem”i ja w to wierzyłem,jako prawde niezmywalną!…a teraz?mam dalej wierzyć w to że człowiek który stworzyłgenialną zbrodniczą organizacje,który w całej jej historii,wymordowł miliony ludzi,rekord niedościgniony…którego bali się wszyscy,pewnie nawet mysz polna,w jego ziemiance hehe…był takim wzorowym komuchem! tu nawet nie trzeba źródeł szukać…mi wystarczy jedno…Fakt:”jest jedynym wielkimwodzem rewolucji,po którym zostały…tylko namalowane obrazy.Rzadnego zdjęcia,żadnego kadru filmu…tylko obraz feliksa,chudego na koniu…dziwne nie?ale on był dobry,bo był Polakiem i dlatego polacy w rosji odziwo,przetrwali rzeź…jedyny który zmarł śmiercią naturalną…reszta,wiadomo…powiemwprost:Był polskim zbrodniarzem,na równi ze wszystkimi,człowiekiem tak złym jak jego organizacja,który żył w luksusie i delektował się władzą i pewnie do dziś śmieje się z profesorków,geniuszy historii,którzy na podstawie”źródeł”dziś dalej piszął bezmyślne książki(ostatnio grubą widziałem)że on był taki genialny i to jeszcze nas Polak,przepraszam POLAK!….a nie trzeba żródeł tylko nawet troszkę wiedzy,żeby…stwierdzić,szczególnie dzisiaj że…to fajna bajeczka i jak niewiarygodna….dla mnie prawdą jest to co widze i dotkne,a profesorami historii były moje dwie babcie i dziadek,których opowieści do dziś pamiętam…teraz jest kampania”ukraina wróg”!a jeszcze niedawno chyba nawet pan Kaczyński stał solidarnie podczas”pomarańczowej rewolucji”tam skąd pochodze,na pograniczu dużo poznałem Ukraińców,teraz coraz więcej spotykam ich w sklepie…i ani razu nie wyczułem nawet,wrogości”nawet potrafią dzień dobry powiedzieć”…a za małolata pamiętam jak jedennawet mówił”polacy bracia”….kozak z wołynia,potrafiący przyznać że „wołyń,wstyd”…a polak nawet zagryzie polaka za P0-PiS,a o wspomniam obozie dowiedziałem się dopiero niedawno z filmu dokumentalnego”1945-krwawa zemsta”szczerze polecam…żeby historia się niepowtórzyła,trzeba się z nią pogodzić,to było i żeby ludzie nie stali się znowu zwierzętami,trzeba zacząć od”podania ręki”,bo teraz mam możliwość budować przyszłość,dla następnych Polaków,którzy znajdą na mapie państwo POLSKA.Pogódzmy się że mocarstwem już nigdy nie będziemy,a kto zna naszą historie,to wie że mogliśmy,ale sami przez wrodzoną głupotę,straciliśmy szanse i jest mi wstyd że w momencie próby oddaliśmy bez walki w trzech kawałkach kraj sąsiadom….fakt nasza historia jest jedyna i kompromitująca…tak teraz widzą tą samą historie…
5 letnia hania,chce oglądać film o powstaniu….ruiny warszawy,pytam jej,czy podoba Ci się tamta warszawa-nie-to co zrobimy żeby nigdy wojny nie było?-….hmm….trzeba wyłapać wszystkich złych ludzi i wrzucić ich do piekła
5 latka znalazła…rozwiązanie
p.s.zdjęcie dodane do artykułu,z egzekuzji….przedstawia nie Niemców,tylko białoruski odział walki z partyzantką…widziałem je 5 razy…na większym,widać znaczenia jednostki na ramieniu i rękawie,białoruskiej jednostki…e tam taki szczegół

ksiązka wartapewnie przeczytania,ale ja dziękuje.pozdrawiam autora,szczerze

trudne sprawy

Niestety Niemcy sami doprowadzili do takich sytuacji. Sami to wywołali. To Niemcy i ich poparcie dla NSDAP w ’33 sprowadziło to cale nieszczęście na Polskę, Niemcy, Europe a nawet świat. Polacy przynajmniej nie wybrali stalinowców w wolnych wyborach. To Niemcy napędzili mordercza machinę, która nie zatrzymała się w dniu ich kapitulacji. Przykro mi, ale ja nie mam dla nich współczucia, a nie jestem kołkiem bez uczuć. Właśnie słucham opowieści mojej 92 letniej cioci i jej o 7 lat młodszej siostry i wierzcie mi, nie chcecie tego słuchać. Niemcy dla Polaków litości nie mieli, wiec czego oczekiwali dla siebie?

    Katarina

    ciotce juz dawno w glowie sie pomieszalo!

trudne sprawy

A ta odnośnie tytułu i okładki tej książki: bardzo wiele złego ta okładka może wyrządzić Polsce i Polakom. Szkoda, ze nie ma cenzora, który by wstrzymał druk w takiej postaci. Nie mam nic przeciwko podaniu suchych faktów – o ile są to fakty – ale okładka z napisem „Polskie obozy koncentracyjne” nie powinna zostać dopuszczona do druku, gdyż wielu osobom skojarzy się z obozami w latach wojny i nie jeden nawet nie czytając tej książki pomyśli i poda dalej wiadomość o polskich obozach koncentracyjnych w latach II WS.
Ostatnio moja znajoma z Rumunii, więc z bloku wschodniego, wyraziła otwarcie swoje zdanie w obecności innych znajomych (o rożnej narodowości), ze Polacy po wojnie, podobnie jak Niemcy przed wojna sami wybrali ustrój totalitarny . Oj wierzcie mi, ze szybko i bardzo dokładnie jej i wszystkim zebranym wytłumaczyłam różnicę! Nie dla zakłamywania historii!

trudne sprawy

A ta odnośnie tytułu i okładki tej książki: bardzo wiele złego ta okładka może wyrządzić Polsce i Polakom. Szkoda, ze nie ma cenzora, który by wstrzymał druk w takiej postaci. Nie mam nic przeciwko podaniu suchych faktów – o ile są to fakty – ale okładka z napisem „Polskie obozy koncentracyjne” nie powinna zostać dopuszczona do druku, gdyż wielu osobom skojarzy się z obozami w latach wojny i nie jeden nawet nie czytając tej książki pomyśli i poda dalej wiadomość o polskich obozach koncentracyjnych w latach II WS.
Ostatnio moja znajoma z Rumunii, więc z bloku wschodniego, wyraziła otwarcie swoje zdanie w obecności innych znajomych (o rożnej narodowości), ze Polacy po wojnie podobnie jak Niemcy przed wojna sami wybrali ustrój totalitarny . Oj wierzcie mi, ze szybko i bardzo dokładnie jej i wszystkim zebranym wytłumaczyłam różnicę! Nie dla zakłamywania historii!

Czytacz

Jak tam panie Łuszczyna idzie szkalowanie Polaków.

Anonim

Ciekaw jestem ile tej szumowinie zapłacono za plucie na własny naród .

Jarema

O samym fakcie odwetu na Niemcach należy mówić bo faktycznie różne formy zemsty miały miejsce ale po pierwsze należy pamiętać o proporcjach gdzie jakiekolwiek porównywanie win nie powinno mieć miejsca bo równie można powiedzieć że Żydzi też mordowali Niemców. Po drugie to łagodnie traktowani w czasie okupacji Czesi okazali się jeszcze większymi mścicielami krzywd niż Polacy i biorąc pod uwagę ich możliwości to śmiało mogą konkurować z bolszewikami. Po trzecie to że mówimy o takich czy innych sytuacjach nie znaczy że nie mamy zrozumieć Polaków którzy postanowili wymierzyć sprawiedliwość w myśl kodeksu Hammurabiego. Padliśmy ofiarą ludobójstwa i Niemcy nie powinni się dziwić że kiedy to oni nagle okażą się słabsi to ktoś będzie miał dla nich litość. To była wojna. powszechne zdziczenie i sam fakt że ten odwet był tak łagodny powinien być sam w sobie dowodem że jako Polacy byliśmy jeszcze w miarę ludżmi bo powiem szczerze- przypuszczam że osobiście jako Polak w czasie wojny za sens walki uznałbym zabijanie Niemców nieważne czy winnych bezpośrednio czy pośrednio oraz niszczenie niemieckiego majątku. A prawda jest taka ze gdybyśmy urządzili Niemcom na ziemiach zachodnich i północnych rzeż to dziś nie miałby kto się upominać o majątki, nie byłoby powiernictw pruskich i innych tego typu bandyckich organizacji. Jeśli ktoś zaczyna wojnę i prowadzi ją tak brutalnie jak robili to Niemcy to nie może liczyć na to że po kapitulacji ktoś będzie go traktował humanitarnie. Wiem że odezwą się głosy że chciałbym być taki jak Niemcy ale tak mogą sobie pisać ludzie którzy siedzą za biurkiem lub w łóżku i o wojnie wiedzą z podręczników. Ja widziałem od sąsiada majora niecenzurowane zdjęcia z Iraku na komórce i słyszałem od pewnego starszego człowieka jak wyglądała pacyfikacja jednej ze wsi już 1 września (notabene z tej wsi pochodzi pewien znany piłkarz grający dla klubu VFL WOLFSBURG), nie dziwie się potem że ten człowiek jako żołnierz zabił kilku bezbronnych Niemców i znęcał się dla zabawy nad cywilami. Wtedy znając niemieckie bestialstwo robiłbym to samo, dziś nie mając osobiście żadnych porachunków z Niemcami mogę za to żyć z nimi w zgodzie a nawet w przyjażni. I oby tak zostało na wieki wieków

    Nasz publicysta | Anna Dziadzio

    Drogi Panie Jaremo, Pana odwaga dzielenia się własnymi refleksjami, poglądami na świat oraz szczerość naprawdę zasługują na uznanie. Nie boi się Pan stawiać nawet ogromnie kontrowersyjnych tez lub wyznań, jak w tym przypadku. Dziękujemy za to i za dojrzałość w każdym komentarzu – zawsze zaznacza Pan, że można mówić tylko za siebie, a nie wolno oceniać „zza biurka”. Parafrazując nieco Pana ostatnie zdanie – „I oby taki został Pan na naszym portalu”. :)

      Jarema

      Chciałem tylko zauważyć że ludzie zachowują się różnie w róznych sytuacjach i tak nawet spokojny człowiek może się w określonej sytuacji zachować bardzo agresywnie, człowiek opanowany w jakieś ekstremalnej sytuacji może się np. popłakać albo zachować irracjonalnie a wojna, szczególnie wojna na froncie wschodnim gdzie przybrała formę ludobójczą na pewno spowodowała ogromne spustoszenie w ludzkich psychikach i jeśli nie doświadczyliśmy np. pożaru, wypadku ze skutkiem śmiertelnym nie oceniajmy jednoznacznie tych którzy to przeżyli, podobnie jest z wojną, tyle ze w dużo większej skali. No chyba że ktoś coś robił niesprowokowany z zimnego wyrachowania.
      Co do odwagi to odwaga mi się trochę z głupotą kojarzy więc nie wiem czy mam się cieszyć że Pani tak napisała:)
      Pzdr

        Nasz publicysta | Anna Dziadzio

        Drogi Panie Jaremo, podpisuję się całkowicie pod Pana zdaniem. Co do odwagi – zdecydowanie w tym wypadku proszę nie kojarzyć jej z głupotą, a przeciwnie :)

email

Autor bredzi jak potłuczony, jakby ktoś mu płacił za wykrzywianie historii. Nawet jeżeli komuchy z KGB zabijały pojedynczych Niemców w obozach to nijak to się ma do tych prawdziwych niemieckich obozów koncentracyjnych, gdzie Niemcy hurtowo mordowali ludzi i które z założenia miały być miejsce eksterminacji.

email

Salomon Morel to takie polskie nazwisko jak John Doe chińskie. Żydzi nigdy nie uważali się za Polaków a za odrębną mniejszość.

Jan

Patrząc na to jakimi bandytami byli niemcy przez 5 lat okupacji, to Polacy i tak zachowali się jak w stosunku do nich jak aniołki. np. Czesi którzy o wiele mniej wycierpieli, wybijali jak psy, niemieckich cywilów i żołnierzy uciekających przed ruskimi a ich ciała rozjeżdżali samochodami i czołgami.

Anonim

a właśnie dobrze germańskim gnidom i za mało i tak dostali za swoje

msciwy

Jak mi ich strasznie nie żal :D
Jedyne nad czym ubolewam, to fakt, że Churchill i następca Roosevelta nie podjęli propozycji Generalissimusa Stalina, by niemieckie ścierwo wygazować do ostatniej sztuki i nie ustanowić granicy polsko francuskiej gdzieś tam w połowie.

Marcin

I bardzo dobrze robili że się mścili. Jeżeli komukolwiek z Was na waszych oczach zabili by matkę, żonę lub dziecko to co podaliscie niemcowi rękę. Mściciele byli bohaterkami tamtego okresu

HalTrout

Jestem osobiście zawiedziony i rozczarowany że tylu tych niemców wróciło do swoich żywo. Jak dla mnie każdy niemiec który został złapany w Polsce po 9 maja 1945 powinien być rozstrzelany na miejscu. Wiedzieli po co tu przyjechali znali konsekwencje niestety niespodziewanie nasi dziadkowie okazali się p###ami

Katarzyna CL

Ciekawa okładka tego „dziełka”, znowu „polskie” obozy koncentracyjne… A po „wyzwoleniu” nas przez Ruskich to mieliśmy tyle do gadania i do działania jak Żyd za Niemca. Nie zdziwiły mnie akty zemsty z naszej strony, na pewno były, jak komu jaki Niemiec zalazł za skórę. U nas złapali gestapowca i „rzucili mrówkom na pożarcie”, bo go uwiązali przy mrowisku i mrówki zrobiły resztę, ale z opowieści, to on kawał skurwe%osyna był… Ale obwiniać zwykłych ludzi za to, że komuniści pozakładali obozy i trzymali tam Niemców? Trzymali tam i naszych. Jest różnica pomiędzy spontanicznymi, sąsiedzkimi porachunkami, a działalnością systemu. Niedługo te spontaniczne akty zemsty podniosą i zrównają do najcięższych zbrodni, a nas wszystkich do gorszych zbrodniarzy niż hitlerowcy i komuniści. Ile jeszcze będzie takich „Gross’ów historii”? Widocznie tyle, ile będzie mogło dorobić się na swoich paszkwilach.

julian

Wiekowe ludobójstwo Niemców ,którzy mają zakodowane geny zbrodnicze jest największe jakie świat nie znał a szczególnie ostatnie przez rasę panow a reszta to podludzie ala zwirzeta /60mln zabitych zniszczona Europa /. Niemcy powinni do dzisiaj płacić sirotom i wdowom renty i odbudować Europę . Kto pozwoli szkalować tak litościwych zwycięzców Boże Ty nie grzmisz. Autor tych oskarżeń to gorsza bestia bez sumienia od zbrodniarza

Patryiot

Weźmy pod uwagę fakt, że to Niemcy napadły na Polskę. Gdy ktoś mnie zacznie bić to będę walczył NIE MAM ZAMIARU na nikogo napadać ale zawsze będę się BRONIŁ, a w artykule winą obarcza się naród napadnięty, pobity, broniący się i w tym jest rzecz

Anonim

Żydowskich obozow,nie Polskich.Wszyscy komendanci byli Żygami tak jak strażnicy.

Raff de Marco

Niektórzy piszą, że owi cywile nie mieli niewiele wspólnego z nazistowskim reżimem… Cóż, proszę spojrzeć na wyniki przedwojennych wyborów w Rajchu – odsetek głosujących za NSDAP był najwyższy właśnie na ziemiach odzyskanych. Oczywiście, obwinianie wszystkich niemieckich cywili za bestialstwa nazistów to generalizowanie, jednak nie ma się co dziwić chęci zemsty wśród Polaków. Wydaje się to po prostu moralnie usprawiedliwione. Uważam, że Niemcy i tak zostały zdecydowanie zbyt pobłażliwie potraktowane po wojnie. Dziś wygląda to wręcz jakby to Niemcy wojnę tę wygrali…

Raff de Marco

Powyżej wkradł się błąd, winno być „(…) cywile mieli niewiele wspólnego (…)”.

Mario

Jako Ślązak, jestem wychowany w przekonaniu, że dziadek musiał iść do Wermacht,bo inaczej cała rodzina do Auschwitz pójdzie, to samo mieli Kaszubi, stąd dziadek Tuska był w Wermacht, mój był w niewoli sowieckiej,i mam wrodzoną nienawiść do stalinizmu, i hitleryzmu, a teraz szykuje się kaczyzm. Podobno Berezę Kartuską już remontują (tu sarkazm dla znających temat)

Janek

niemcom (celowo piszę z małej litery, gdyż nie mam najmniejszego nawet szacunku dla tej barbarzyńskiej nacji) nie należało się żadne przebaczenie i do dziś się nie należy. Byli i są największym zagrożeniem dla Europy, które należy wyciąć jak nowotwór. Przesiedleńcy niemieccy powinni być wdzięczni że jedynie stracili majątki, bo za straty ludzkie, Polska powinna w ramach zemsty nie ich przesiedlać ale wymordować jednego po drugim.

    Gdańziger

    Czyli nie korzystasz z takich wynalazków i odkryć jak n.p. silnik spalinowy inżyniera Rudolpha Diesla czy prześwietlenia promieniami odkrytymi i zastosowanymi przez foktora Wilvhelma Röntgena .Emerytury to też barbarzyństwo bo wdrożone przez Otto von Bismarcka .Oj nie warto chwalić się nieuctwem !

      gdanziger

      trudno miec dume w ludziach ktorzy mordowali bezbronnych
      moja rodzina pochodzila z gdanska ale wyjechali do polski okolo 1900
      dzieki bogu wyjechali z tego kraju zbrodniarzy
      do dzis sie nic nie zmienilo
      oni knuja cos z rosja i chinami za plecami ameryki
      prawdopodobnie niedlugo za to zaplaca
      taka jest ich natura, ale to tylko ci na gorze, reszta to roboty/zolnierze ktorzy wykonuja rozkazy

Przyjaciel

Czytajac te wypowiedzi zastanawia mnie ile moze byc w ludziach nienawisci….Niejeden z was moglby byc dobrym ss manem.Tylko odpowiednich warunkow by trzeba.Zbrodnia jest zawsze zbrodnia….

    J 32

    Jakbyś trochę danziger historie znał to byś wiedział ze szczyt dobrobytu twojego danzigu przypada na czasy panowania Pierwszej Rzeczpospolitej dzięki przywilejom królewskim.Samo miasto i jego architektura świadczy raczej o silnych wpływach niderlandzkich a nie niemieckich.A takich Łepkow jak ty powinno się pojedynczo wyłapywać i za szkalowanie Polski porządnie w dupe dać cholerny volksdeutschu.

Przyjaciel

Zwyrodnialcow i dzis nie brak…niezaleznie od narodowosci a wszelka nienawisc stoi u podstaw takich czynow wiec zastanowcie sie co soba reprezentujecie…..

    Typowy tyfus

    Jak widać w każdym z nas jest lwi instynkt tylko małpki w monopolowym drogie i instynkt się budzi a małpi rozumek gorąco go wspiera . Taka polska tradycja. Mimo że mam dość tych fałszerstw to zdrowia mi brak by opisać naszą życzliwość i gościnność a potem Przytulanki i na koniec PiS PiS i wszyscy pokonani niezdolności do pracy i co ?Reperacje ne byle gdzie bo u sąsiadów hirurgów bez znieczulenia bo nawet strach podać .???

Simeonnek

Ten portal jest powiazany z Agorą (Gazetą Wyborczą) oraz kontrowersyjnym wydawnictwem Znak. Popłuczyny i wykrzywianie historii. Do kita z Waszymi artukułami, a zapowiadało się ciekawie.

Simeonnek

Obozy dla Niemców na terenie Polski były tylko i wyłacznie pod jurysdykcją NKVD czyli głównie Żydów (fakt historyczny) i trochę Rosjan. Polscy komuniści mieli zakaz robienia czegokolwiek albo już leżeli w grobach zabici przez sowieckich komunistów. Stalin nie ufał polskim komunistom wiec odsuwał ich na bok, a też często byli mordowani, żeby zastapic ich polskojęzycznymi Żydami, Ukraińcami, Rosjanami. Wasze artykuły są nierzetelne i zakłamane.

Anonim

Stronka zdecydowanie obrała kurs na łajno, ramię w ramię z wyborczą…

Gość

Słabo Polacy mścili się na Niemcach.To niemieckie pozostałości po wojnie-mścili się za przegraną. Poza tym, dlaczego pozostało tak wielu, udając dobrych Polaków-nie wiem Niemieckie-za Odrą i Nysą.Jakim prawem, Niemcy żądają odszkodowań? Za pozostawione mienie, otrzymali w Niemczech. Przegrali wojnę, itd.O tym, powinni wiedzieć sędziowie, ministrowie w Polsce!!!!!!!!

Anonim

Tytuł artykułu brzmi ” Jak Polacy traktowali Niemców …….” Otóż! Sam tytuł jest kłamstwem. Informacje też są kłamstwem. Wiadomym i normalnym jest, że Polacy mieli prawo być żli na Niemców. Ludzie wymienieni jako szefowie (dowódcy) tych obozów nie byli polakami, narodowości i nazwisk nie trzeba tu wymieniać (sami je wymieniliście), NKWD i Władza Ludowa to nie Polska i Polacy. Ogólnie artykuł to kicha, która ma na celu pokazać, że niby Polacy też nie byli lepsi od Niemców. A ja się pytam kto na kogo napadł, kto rozpętał tę wojnę, kto był ofiarą a kto katem.

J32

Zobaczcie co się stało tyle lat po wojnie kto jest faktycznym zwycięzca a kto przegranym.Niestety kto jest największym winowajca za obecny stan rzeczy niestety ale Amerykanie .Pomogli przede wszystkim odbudować niemiecka gospodarkę a teraz zauważyli jak daleko posunęła się niemiecka hegemonia gospodarcza w Europie i próbują coś zmienić ale niestety obawy przed Rosja doprowadziła do odrodzenia niemieckiej buty i arogancji wobec innych.Idee Fryderyka,bismarcka,hitlera w tym narodzie są wiecznie żywe.Za to co Niemcy zrobili w czasie wojny nigdy nie zapłaciły i raczej nie zapłacą.Dawni alianci za mocno są podzieleni i nie potrafią w tej kwestii współpracować a tylko rywalizować a Niemcy się tylko z nich śmieją i pogardzają w dalszym ciągu a powinni się bać.Obecna polityka polskiego rzadu wydaje się słuszna ale współpracować gospodarczo trzeba z każdym nawet z odwiecznymi wrogami.ale zapomnieć nigdy i trzeba im to przypominać.Pracowlem trochę w Niemczech poznałem trochę ich mentalność i wiem co mówię ale najgorsi to są ci pojechali tam na pochodzenie ci to Polakom i Polsce tzw. twarz przyprawiają na każdym kroku.Tacy jak oni powinni mieć zakaz wjazdu do Polski.Prawdziwi Niemcy są o niebo lepsi od nich.Jak spotkasz Niemca który pluje na Polskę to nie Niemiec tylko polskojezyczna gnida która podsuwa się pod Niemca.I tyle w tym temacie przykre ale prawdziwe.
,

Wujekad1

Czy to ma być złagodzenie tego co zrobili naziści podczas bezsensownej wojny .? Niemcy nigdy nie powinni mieć możliwości zrobienia czegoś podobnego , to powinna być kara i kontrola , ale interesy i finanse wielu aliantów ma w tym kraju wiele powiązań i pieniędzy , jest to smutne , a nasi bohaterowie którzy oddali źycie nie chcieli by widzieć obecnej sytuacji .

ola22

Czy Niemcy nie wywołali wojny? Czy Niemcy masowo protestowali, gdy Hitler chciał napaść na Polskę? Pisanie o „skrzywdzonych Niemcach” nie tylko jest kłamstwem, ale jest zwykłym propagowaniem faszyzmu…

Khareema

Po tym, co z nami wyprawiali, to dziwię się, że ci nasi dziadkowie nie mordowali każdego, którego znależli na naszym terenie, tak, aby żaden nawet zwiać nie zdołał. Nie wiem, po co się tłumaczymy, skoro należało się skurwesynom, jak należy się wrogowi, który przychodzi, aby nas unicestwić, by nawet wzmianki historycznej nie było, a metody unicestwienia wybiera sobie takie, że /dosłownie/ rzygać się chce. Czesi nie byli tak głupi, jak my i sami się z nimi rozprawiali, chociaż ci z Czechami obchodzili się dużo łagodniej niż z nami. W moim miasteczku szkopy zamordowali więcej ludzi, niż mieszkańców, bo zwozili z powiatu, a pobliską wieś spalili do gołej ziemi i wybili wszystkich, bez względu na wiek. Bardziej żałuje się szkopów, niż spalonego żywcem dziecka, rozbabranego bagnetem na żywca Żyda, czy rodzącą przedwcześnie pod wpływem tortur kobietę na Zamku w Lublinie, z którego te skurwesyny urządziły katownię. Ile naszych zamęczonych ludzi przypadło na jedną jakąś Niemkę gnijąca w jakimś komunistycznym obozie? To nawet porównywać wstyd, a co dopiero próbować wykazywać symetrię. Kto wywołuje tak potężną wojnę, a wcześniej opracowuje zbrodniczą ideologię i nią się karmi, kto sięga daleko po to, co nie jego i kto zaczyna ze wszystkimi niech póżniej nie płacze, że od wszystkich dostaje w dupę i że odpłacają mu pięknym za nadobne. Społeczeństwo niemieckie parło do wojny, podobały mu się łupy z wojny, ale nie spodziewało się, że wojna może uderzyć w niego, że i ono może stać się ofiarą wojny i mieć straty. Moralnością to może wojować panna, która chce być pełna cnót i ksiądz w kościele, a nie ludzie, których postanowiło się pozabijać, resztę zniewolić i zająć ich ziemie.

    Fran

    Totalmente de acuerdo con Usted

Justyna

Zdaniem niektórych tutaj najlepiej byłoby, żeby Polacy się nie bronili, okupantów głaskali po głowie, bez żadnego ale oddawali im wszystko co posiadają. Do dziś są kłótnie czy powstanie warszawskie powinno się odbyć. Tak, bardzo dobrze, że się odbyło. Bardzo dobrze, że AK karali zdrajców Polski karą śmierci i bardzo dobrze, że mieli honor i odwagę, by walczyć, bo dzisiejsze Polaczki by się tylko pokłóciły zamiast stanąć do walki. A co do tych obozów, to nie Polacy okupowali Niemców i Ruskich, to nie Polacy budowali obozy koncentracyjne, by mordować ludzi, to nie w Polsce narodził się komunizm, więc proszę nie wciskać ciemnoty, że to są polskie obozy. Komuniści niczym się nie różnili od hitlerowców, a z opowiadań ludzi wiem, że byli gorsi. Żal mi Polaków, którzy zginęli na wojnie, bo za tych co żyją teraz nie warto było zginąć.

Pawel

niemcy jako państwo powinno zostać całkowicie zlikwidowane po drugiej wojnie światowej a tu co? jakaś śmieszna Norymberga świat zszedł na psy

Sarmatia 88

o czym tu gadać i tak powinniśmy rozjechać te bydlenta czołgami każdy kto podaje rękę niemcowi nie jest już polakiem od 01 09 1939 po kres ludzkości będą naszymi śmiertelnymi wrogami

nntgv

Putinowscy agenci wybielający faszystów, niech zgadnę twoja Niemiecka rodzinka straciła majątek.
Ohydny paszkwil jak i autor.
Sumienie trzeba mieć wypełnione gównem by przypisywać Polsce obozy.

Wszystko po to by Ruski przyszły razem z twoimi faszystowskim kumplami z Niemiec i dokonali rozbioru Polski oraz by nikt nam nie pomógł.
Lewackie wypier***

Polak

no tak .. każda kontrowersyjna prawda nie może ujrzeć światła dziennego.. tylko dlaczego? każde społeczeństwo ma coś pod paznokciem.. nawet polskie.. na dzień dzisiejszy nie pomagamy uchodźcą z granicy Białoruskiej.. można przecież wpuścić kobiety z dziećmi.. jeśli Polacy boją się mężczyzn z bliskiego wschodu.. Nie mówiąc już o państwie Izrael, które promuje w Biblii rządy króla Dawida czy Salomona.. którzy działali zapewne imperialistycznie.. napadając zapewne sąsiednie mniejsze krainy (gwałcąc i mordując ludzi)..do tego nikt się nie przyzna (nie mówiąc o Piśmie Świętym.. tam tego nie przeczytamy.. choć nie do końca) a co z Izraelem który w 21 wieku haniebnie postępuje z Palestyną.. wszyscy jesteśmy świętoszkami.. bo człowiek myśląca istota nie potrafi współistnieć z drugim myślącym osobnikiem.. pokojowo nastawionym..

Mundhaar Monika

A poco te wszystkie wojny?
Polak Niemiec Rosjanin nie ma roznicy.Krew ma jedna farbe czerwona.

Generał Radoslaw Sandomierski

I dobrze wszystkich trzeba było i wybić i ruskich tak same te dwa narody nie powinny istnieć na mapie świata barbarzyńcy i gorsi niż zwierze dzikie to są południe

Jakub

Bardzo dobrze że tak ich traktowano. To i tak za mało. Po wojnie należało wszystkich niemcow zamknąć w obozach i powoli eksterminować. Popełniono wielki błąd i teraz to się mści. Niemcy nadal chcą opanować Europę i nadal współpracują z ruskami. Elektem jest napaść ruskich na Ukrainę. Największym złem Europy i Świata są niemcy z ruskami.

jerzy

rosja i niemcy sa to dwa kraje zbrodnicze i nie nalezy o tym zapominac przy czym jezeli chodzi o niemcow to tak naprawde nie sa oni rozliczeni wobec polakow

Fran

Comparado con lo que hicieron los alemanes en Polonia, la URSS, Yugoslavia e incluso en el resto, no es de extrañar. Es el Karma. Lo mismo que Japón con las bombas atómicas. Sí, es injusto que paguen los civiles por los desmanes de sus políticos o militares, pero no hay que olvidar que esos políticos y militares son sus hijos, sus padres o sus esposos. Si son tan „valientes” para machacar a gente indefensa lo han de ser para asumir sus responsabilidades.

Pomordowani przez Szkopow!

Jak widać niektórzy tutaj mają klapki na oczach i widzą tylko nieszczęśliwych, niewinnych Niemców, ale trzeba też dostrzec sprawy o których się nie mówi. Należy patrzeć obiektywnie, a nie wybielać historię na rzecz tych, którzy szafują brudna V-dojcza kasą i bronią OPRAWCÓW Z TRUPIMI CZASZKAMI SS i GAPAMI WEHRMACHTU, oraz 98% Niemców , którzy popierali atak Hitlera we wrześniu 1939 i mordy na Polakach !!!
Te Bestie wyglądające jak ludzie, Hieny Ludzkie w Lakierkach, robiące sobie abażury na lampy ze skór więźniów , a z włosów zamordowanych materace, no i z kości pomęczonych – mydło (sam widziałem w Oświęcimiu) , wymordowały ponad 6-7 mln Obywateli Polskich, a niektóre dane mówią o 8 MILIONACH (dołączając zmarłych z chorób i wycieńczenia i wczasie wojny (po katowaniu na ulicach i w wioskach, ale bez aresztowania), i po wojnie, bądź tych którzy do Ojczyzny juz nie dali rady wrócić i zmarli za granicami…
Rzez na woli, 70-80tys cywili, dzień po dniu w 1940, po Powstaniu Warszawskim! Dzień w dzień, aż biedne szkopy sie zaczęły skarżyć dowodcom, ze im palce sie po cynglach ślizgają od krwi i nie trafiają prosto w głowy … Aaaa, to przecież było tylko cząstka, garstka – 80tys zabitych – matki, dzieci, starcy… Drobnostka…
Jak śmią bezmyślni POzyteczni Qrtyni kadzić o okrucieństwie Polaków nad kilkudziesięcioma tysiącami Adolfów, którzy mieli na sumieniu MILIONY?
Jasne, ze nie pochwalamy zemsty, ale gdzieś musiała mieć ujście rozpacz po milionach zamęczonych, gniew do tych bestyj, które kazały sie kłaniać Polakom na ulicy każdemu Szkopowi, a jak sie tego nie robiło, to patrol pakował kule w łeb… Obudźcie sie odmóżdżone pajace o oburzonych serduszkach i kurzych lewackich umysłach! Trzeba zrozumieć rozpacz! A to , ze sytuacja sie unormowała, to naturalne… juz w 50tych ludzie sie uspokoili, ale Szkopy Adenauera rozpoczęli kampanie … braku konieczności zwrotu zagrabionych tysięcy wagonów naszego mienia i i tysięcy dziel sztuki, z prywatnych domów i muzeów… I to trwa do dzis… Maja swoich tuSSkow i Sikorow…

Kamil

Nazywanie tych obozów, koncentracyjnymi, jest absurdalne. Brutalność i skala tej brutalności idącej w miliony ofiar skutecznie zarezerwowała sobie przymiotnik „koncentracyjny”, użycie tego określenia na spontaniczne zemsty czy nawet sowieckie obozy, o których wspomina autor to zakłamywanie rzeczywistości.

Zobacz również

Zimna wojna

Czy Polska faktycznie zrezygnowała z odszkodowań od Niemiec za II wojnę światową?

W 1953 roku Polska rzekomo zrzekła się odszkodowań za zniszczenia dokonane przez Niemców w czasie II wojny światowej. Ale czy faktycznie tak było?

13 września 2022 | Autorzy: Marcin Moneta

Zimna wojna

Najgorsze obozy UB/NKWD nad Wisłą

Gdy Niemcy tracili miasto za miastem, ewakuowali fabryki i panicznie uciekali na zachód, wydawało się, że już niedługo nastanie koniec piekła. Wielu z tych, którzy...

22 maja 2019 | Autorzy: Aleksandra Zaprutko-Janicka

Zimna wojna

Szokuje Cię określenie „polskie obozy”? Przeczytaj, o co tak naprawdę chodzi [WYWIAD]

Ta część powojennej historii Polski jest niemal nieznana. Już sama próba jej opisania wywołuje oburzenie. Jak to, obozy inne, niż nazistowskie? I Polacy, a nie...

7 lutego 2017 | Autorzy: Zuzanna Pęksa

Zimna wojna

Jaki los czekał dzieci uwięzione w ubeckich obozach koncentracyjnych?

Oddzielono je od rodzin, trzymano w nieludzkich warunkach. Dla tysięcy niemieckich i polskich dzieci koszmar wojenny nie skończył się w 1945 roku. Wtedy on się...

7 stycznia 2017 | Autorzy: Marek Łuszczyna

Zimna wojna

Najbardziej krwawi komendanci ubeckich obozów koncentracyjnych

Nowe, komunistyczne władze powojennej Polski w zabudowaniach opuszczonych przez hitlerowców utworzyły własne więzienia. Do obozowych baraków zapędzono Niemców, Polaków i Ukraińców. W niektórych dochodziło do...

2 stycznia 2017 | Autorzy: Marek Łuszczyna

Druga wojna światowa

Ziemie odzyskane… gwałtem. Czy to co Polacy robili w 1945 roku można usprawiedliwić? [18+]

Gwałt jest wpisany w naturę każdej armii, jak broń czy alkohol. Mistrzami w tej haniebnej materii są Rosjanie, którzy pozostawili po II wojnie światowej około...

15 czerwca 2015 | Autorzy: Wojciech Lada

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.

Najciekawsze historie wprost na Twoim mailu!

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.