Ciekawostki Historyczne
Historia najnowsza

Tropy dinozaurów na Mazowszu

W kopalni odkrywkowej w Borkowicach natrafiono na doskonale zachowane tropy i kości dinozaurów. Eksperci ocenili ich wiek na ok. 200 milionów lat.

Jak informują naukowcy z Państwowego Instytutu Geologicznego, są to najlepiej zachowane pozostałości drapieżnych dinozaurów znalezione w Polsce. Niektóre z tropów mają nawet 40 centymetrów długości.

Naturalne odlewy

Do odkrycia doszło latem tego roku. Na tropy natrafili prof. dr hab. Grzegorz Pieńkowski z Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego oraz dr Grzegorz Niedźwiedzki z Uniwersytetu w Uppsali. Pozostałości znajdowały się na płytach dolnojurajskich piaskowców w kamieniołomie w Borkowicach.

Skan 3D powierzchni z tropami, ujawniający zagłębienie poszczególnych ich elementów oraz kolejne szczegóły anatomicznefot.Archiwum PIG-PIB

fot.Archiwum PIG-PIB Skan 3D powierzchni z tropami, ujawniający zagłębienie poszczególnych ich elementów oraz kolejne szczegóły anatomiczne

Znalezisko jest równie dobrze zachowane jak najlepsze skamieliny odkrywane dotychczas na Grenlandii, w Ameryce Północnej, Afryce Południowej czy w Chinach. Skany 3D śladów nóg odciśniętych w skale osadowej pokazują nawet utrwalone odciski łusek pokrywających palce dinozaurów! Prof. dr hab. Grzegorz Pieńkowski z PIG-PIB tłumaczy:

Aby taki stan zachowania był możliwy, musiała nastąpić w krótkim czasie sekwencja wydarzeń: ustąpienie z tego obszaru wód laguny, odsłonięcie ilastego dna, wejście dinozaurów na wciąż plastyczny (ale niezbyt grząski) grunt, wyschnięcie podłoża i utrwalenie tropów (na co dowodem są szczeliny z wysychania przecinające niektóre tropy), ponowne szybkie zalanie obszaru i równie szybkie przykrycie powierzchni przez sedymentację ławicy piasku nasuwającej się bariery – przez co ślady zostały utrwalone jako naturalne odlewy.

Czytaj też: W poszukiwaniu ropena – czy pterozaury przetrwały do naszych czasów?