Ciekawostki Historyczne
Historia najnowsza

Palatium w Poznaniu zwycięża w konkursie CODAawards 2022!

Szklana instalacja przestrzenna upamiętniająca pierwszą siedzibę Mieszka I i Dobrawy została uznana przez jurorów prestiżowego amerykańskiego konkursu CODAawards 2022 za najlepszą realizację architektoniczną na świecie w kategorii "Liturgical".

W 10. edycji konkursu organizowanego przez CODAworx rozpatrywanych było 406 projektów z 27 krajów na całym świecie, o łącznej wartości ponad 94 milionów dolarów. Prace oceniało międzynarodowe jury składające się z 18 autorytetów ze świata designu, architektury i sztuki, w tym między innymi artysta szkła Guy Kemper oraz Cindy Allen, redaktor naczelna magazynu Interior Design.

Szklana instalacja artystyczna przedstawia zarys palatium Mieszka I i jego żony Dobrawy na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, pierwszego wczesnopiastowskiego budynku sprzed ponad 1000 lat.

Geneza projektu sięga roku 1999, kiedy to zespół archeologów pod kierownictwem prof. Hanny Kóčki-Krenz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza dokonał nietuzinkowego odkrycia reliktów palatium bezpośrednio przy kościele Najświętszej Marii Panny in summo. Koncepcja wykonania obrysów obiektu ze szkła zrodziła się wśród archeologów w Rezerwacie Archeologicznym Genius Loci w 2016 roku. Projekt sposobu ukazania budowli wokół kościoła NMP poprzez uniesienie jego obrysu na około 60 cm nad posadzką w formie muru zaproponował arch. Przemysław Woźny. Do współpracy w kwestii artystycznego rozwiązania szkła zaprosił arch. Tomasza Urbanowicza  i arch. Konrada Urbanowicza z pracowni ARCHIGLASS we Wrocławiu.

Pionowe boki muru zaprojektowane i wykonane zostały jako unikatowe odlewy ze szkła artystycznego w ręcznie wykonywanej formie, nawiązującej do odcisku kamieni – oddającej strukturę i charakter fundamentów i ścian obiektu kamiennego sprzed ponad tysiąca lat. Zmienna grubość (sięgająca nawet 80 mm) nadaje powierzchni aksamitną, piecową fakturę. We wschodniej części mur odwzorowuje kaplicę na rzucie krzyża wraz z absydą, która odwzorowana jest w formie łuków, składających się z czterech precyzyjnie odlanych elementów, po złożeniu dopełniających indywidualną formę obiektu i pokazujących krzywiznę odkrytej kaplicy.

Poziome i skośne elementy muru, stanowiące górną powierzchnię kompozycji, zaprojektowane zostały jako szkło hartowane i laminowane z nadrukiem artystycznym UV, który pozwolił na związanie wizualne wszystkich szklanych części muru. Grafika nadruku górnego o wymiarach ponad 25 na 30 metrów opracowana została na podstawie odlewu, wykonanego w tej samej technologii, co szkła boczne, który następnie został sfotografowany, zrastrowany i ułożony w zadanej przestrzeni obrysów budynku. Grafikę uzupełnia ponad 20 cytatów historycznych, rozmieszczonych w odpowiadających im częściach obiektu i tłumaczących dzieje miasta i budowli oraz ich znaczenie.

Cała kompozycja szklana składa się z niemal 200 elementów, o łącznej wadze ok. 13 ton. Iluminacja wielkoformatowego obiektu szklanego pozwala na ekspozycję obrysu murów i treści historycznych również po zmroku w sposób delikatny i spójny z całym otoczeniem zabytkowego Ostrowa Tumskiego.

Przedsięwzięcie jest częścią projektu „Tu się wszystko zaczęło – ekspozycja świadectw początków państwowości polskiej na Ostrowie Tumskim w Poznaniu„zrealizowaną przez Miasto Poznań w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Powstaniu obiektu towarzyszył program edukacyjny wykorzystujący nowoczesne techniki multimedialne oraz nową aranżację pleneru zarówno w okolicach kościoła Najświętszej Marii Panny in Summo, jak i przy Rezerwacie Archeologicznym Genius Loci i na całej przestrzeni ulic Ostrowa Tumskiego.

Galeria udostępniona dzięki uprzejmości Archiglass 

 

Duch Palatinum – metryczka projektu

Projekt architektoniczny: arch. Przemo Woźny, Pracownia Projektowa J.P. Woźny;
Projekt szkła artystycznego: arch. Tomasz Urbanowicz, arch. Konrad Urbanowicz, ARCHIGLASS;
Generalny wykonawca: Grzegorz Sobolewski, GARDENS;
Realizacja szkła artystycznego: ARCHIGLASS;
Wykonanie szkła laminowanego: Kamiński Glas Studio;
Wykonanie konstrukcji: Robert Cikacz, Piotr Piotrowski;
Inwestor: Miasto Poznań, Archidiecezja Poznańska;
Partner merytoryczny: Muzeum Archeologiczne w Poznaniu – Rezerwat Archeologiczny Genius loci;
Inspektor nadzoru: Honorata Jankowska, DEMIURG.

Źródła:

  1. Urząd Miasta Poznania, https://www.poznan.pl/mim/info/news/palatium-mieszka-i-zwyciezylo-w-miedzynarodowym-konkursie,186927.html (dostęp, 1.09. 2022)
  2. Archiglass 

Zobacz również

Średniowiecze

Czy Polska była… Polską?

Jak współcześni określali państwo Mieszka? Bez wątpienia nie była to Polska. Wśród nazw plemion zamieszkujących ziemie późniejszej Polski uderza brak Polan.

26 kwietnia 2022 | Autorzy: Agnieszka Jankowiak-Maik

Średniowiecze

Drzwi Gnieźnieńskie – wyjątkowy zabytek sztuki romańskiej

Historia życia i śmierci Świętego Wojciecha przetrwała do naszych czasów w niezwykłej formie – została przedstawiona na Drzwiach Gnieźnieńskich. Do dziś nie wiadomo, kto zlecił...

14 września 2021 | Autorzy: Agata Dobosz

Średniowiecze

Chrzest Polski

„W czeskiej krainie pojął on za żonę szlachetną siostrę Bolesława Starszego [Bolesława II], która okazała się w rzeczywistości taką, jak brzmiało jej imię. Nazywała się...

28 maja 2021 | Autorzy: Piotr Dróżdż

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W tym momencie nie ma komentrzy.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.

Najciekawsze historie wprost na Twoim mailu!

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.