Ciekawostki Historyczne

Pitagoras (ok. 570 p.n.e. – ok. 497 p.n.e.)

fot. Galilea / CC BY-SA 3.0

Pitagoras – rzeźba w muzeum na Kapitolu

Pitagoras słynny grecki filozof i matematyk. Pitagoras urodził się prawdopodobnie około roku 572 lub 570 p.n.e. na wyspie Samos. Należy zaznaczyć, że jest jedną z tych postaci z przeszłości, w kontekście życiorysu których ustalenie dokładnych faktów jest dość trudne, o czym będzie jeszcze mowa. Miałby być synem rytownika Mnesarchosa, a uczniem m.in. Anaksymandra z Miletu, jednakże tych informacji nie można uznać za pewne. W wieku około 40 lat opuścił swoje rodzinne strony, co związane było z nadchodzącą wojną pomiędzy Jonią a Persją.

Podróżował następnie po różnych państwach, m.in. około roku 535 p.n.e. zawitał do Egiptu, a później do Mezopotamii. Kolejnym miejscem, w którym zamieszkał okazały się greckie kolonie zachodnie, a konkretnie leżący w Italii Kroton. Osiadł tam około roku 530 p.n.e. i to właśnie w tym mieście założył słynny Związek Pitagorejski – swoją szkołę filozoficzną. Niestety nie możemy być również pewni dalszych losów samego Pitagorasa. Spotykane są informacje o tym, że pomiędzy członkami Związku, a ich przeciwnikami doszło do konfliktu, w wyniku którego bądź to zginął nawet sam Pitagoras, bądź też udało mu się uratować i dotarł do Lokrów Epizefiryjskich, a następnie do Metapontu. W każdym razie często podaje się, że Pitagoras zmarł około 497 roku p.n.e. w Metaponcie.

Związek Pitagorejski miał różnorodny charakter. Jego członkowie interesowali się i zajmowali jednak nie tylko filozofią czy nauka, ale także religią, etyką, jak i również polityką. I w dużej mierze to przypieczętowało jego los. Związek brał czynny udział w życiu politycznym Grecji. Sprzymierzył się z obozem arystokratycznym, być może mając nadzieję, że dzięki temu możliwe stanie się wprowadzenie w życie postulowanych przez to bractwo surowych haseł moralnych. W rezultacie jednak konfliktów z przeciwnikami politycznymi ostatecznie pierwotny Związek został rozbity.

W kontekście tak osoby Pitagorasa, jak i odtworzenia jego poglądów podstawowym problemem jest fakt, iż z jednej strony nie pozostawił on po sobie żadnych dzieł pisanych, natomiast te traktujące o nim, które powstały już później, były już autorstwa jego zwolenników i uczniów, szeroko rozumianych pitagorejczyków. A jako że sam Pitagoras był dla nich wielkim autorytetem jego uczniowie mieli tendencje do przypisywania autorstwa swoich idei właśnie swojemu nauczycielowi celem chociażby nadania im większej wagi. Tworzyli również legendy o nim samym. Na skutek takich działań już dla autorów starożytnych znaczącym problemem było tutaj oddzielenie informacji prawdziwych od potencjalnych legend.

Szeroko rozumianym pitagorejczykom zawdzięczamy przede wszystkim odkrycia matematyczne. Najsłynniejszym z nich jest tzw. twierdzenie Pitagorasa mówiące o tym, że suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego jest równa polu kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej, czyli a2 + bb = c2, gdzie „a” i „b” to długości przyprostokątnych, a „c” to długość przeciwprostokątnej. To również pitagorejczycy odkryli, że suma kątów w trójkącie jest stała, chociaż wyprowadzali dowody tego twierdzenia oddzielnie dla trójkątów równobocznych, równoramiennych i nierównoramiennych, uogólniając wyniki. Warte uwagi są również ich obserwacje i odkrycia w zakresie akustyki, którą wiązali z muzyką, mającą według nich moc oczyszczającą. Otóż pitagorejczycy stwierdzili, że przyczyną powstawania dźwięku jest ruch, natomiast w samych dźwiękach można zaobserwować matematyczną prawidłowość.

Interesujące są również poglądy, wierzenia pitagorejczyków dotyczące duszy ludzkiej. Ich zdaniem dusza jest niezależna od ciała, a nawet jest w stanie połączyć się z dowolnym ciałem. Jest ona oczywiście również trwalsza od ciała. Jednakże samo ciało jest dla duszy więzieniem, a sam jej pobyt w nim jest spowodowany popełnionymi przez nią winami. A zatem dla duszy celem życia ludzkiego jest wyzwolenie się poprzez odpokutowanie win, poprzez oczyszczenie się.

Uwolnić się zaś będzie mogła dopiero po przejściu koła wcieleń. W kontekście tego poglądu pitagorejczyków zwraca zaś uwagę fakt, iż nie skłaniali się oni ku uznawaniu innych potencjalnych sposobów na odpokutowanie przez duszę swoich win, takich jak np. kary piekielne.

Najciekawsze historie wprost na Twoim mailu!

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.